ارزیابی شخصیت نام و نشان توشیبا در مقایسه با چهار نام و نشان هم رسته جهانی در بازار ایران

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه صنعتی شاهرود

3 شرکت بدرالکتریک

چکیده

پژوهش‌ها نشان می‌دهد مشتریان، صفات و ویژگی‌های شخصیتی گوناگونی را به محصولات نسبت می‌دهند. ارزیابی شخصیتی مشتریان از یک نام و نشان از یک سو و سازگاری صفات نسبت داده شده با تصورات ذهنی آنان از سوی دیگر، نقش بسزایی در موفقیت نام‌ و نشان یک شرکت دارد. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی و مقایسه‌ی جایگاه شخصیتی نام و نشان توشیبا با دیگر نام و نشان‌های پرآوازه بازار محصولات الکترونیکی است. پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بوده است که براساس مدل جهانی خانم جنیفر آکر تدوین شده است. نتایج این پژوهش ، ضمن آگاهی از وضعیت موجود و انتخاب رویکردهای مناسب بازاریابی برای آینده توشیبا نشان می‌دهد، عواملی همچون تبلیغات وسیع، دامنه گسترده کالایی، قدمت و تعمیم آوازه یک محصول به محصولات دیگر از مهم‌ترین عوامل سازنده شخصیت مطلوب از نام و نشان ها در بازار ایران شناخته شده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey on the Brand Personality of TOSHIBA in Comparison with four other Relevant Global Brands in Iran

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Mohammadian 1
  • sina Farahmand 2
  • mohamma hasan Yousefi Dastjerdi 3
1
2
3
چکیده [English]

Researches show that customers attribute different human characters to products. Correspondence of this attribution with the personality of customer could have a critical role in product selection and consequent success of a brand. This article is a descriptive survey on comparison of the brand personality of TOSHIBA with four other famous brands in the IT market of Iran. All needed data is collected by means of a questionnaire designed based on Jennifer Aaker’s model. This survey discovers the current brand position of TOSHIBA in the market that might be utilized in future strategic planning of the company. Besides, results show that extensive advertisement, wide domain of products, brand extension, and background image of a company are of the most important parameters constructing the personality of a brand in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Brand
  • Brand Personality
  • Personality