سخن سردبیر :سکوت پژوهشگر

سخن سردبیر

نویسنده

دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

سبک زندگی پژوهشگر بر کارایی و نتیجۀ پژوهش تأثیرگذار است. شاید نتوان سبک زندگی خاصی را برای همۀ پژوهشگران پیشنهاد کرد؛ اما می‎توان دو نکتۀ کلی را مطرح کرد:

تمرکز پژوهشگر

هر چه تمرکز بیشتر باشد، دستاوردهای پژوهشگر بیشتر خواهد بود. پژوهشگر هنگام پژوهش می‎بایستی هر آنچه تمرکز او را از بین می‎برد، کنترل کند. حتی ممکن است، زنگ تلفن، موقعیت محیطی نامناسب یا انتظار آمدن شخصی، درصد زیادی از ذهن را به خود مشغول کند و اثربخشی فعالیت پژوهشگر را کاهش دهد.
به نظر می‎رسد، باید پژوهشگر ساعاتی را در «سکوت» سپری کند تا بتواند «کار عمیق» انجام دهد. در دنیای پُراتصال کنونی، بخش عمده‎ای از اطلاعات و داده‎ها از بیرون به پژوهشگر می‎رسد و پژوهشگر برای تحلیل عمیق آنها و افزایش سهم خود در تحلیل داده‎ها که فراتر از کنار هم قراردادن پژوهش‎های گذشته است، باید منطقۀ حفاظت‎شده‎ای برای خود ایجاد کند تا بتواند در داده‎ها عمیق شود و ضمن درگیری با دادهها، فراتر از آنها بیندیشد؛ همچون کشتی که اقیانوس بی‎کران را می‎پیماید؛ اما همچنان استقلال خود را حفظ کرده و دریا را تجسس می‎کند. کار عمیق که در دنیای ما هم سخت شده است و هم کمیاب ، می تواند منبع مزیت رقابتی پژوهشگران شود.
برای افزایش تمرکز، باید محقق روزها و ساعاتی را سکوت کند. به قول بایزید بسطامی «روشنتر از خاموشی چراغی ندیدم». در دنیای به‎شدت دیجیتال‎شده، باید به «مینیمالیسم دیجیتال»[1] هم توجه کنیم تا بتوانیم به «عمق»[2] برویم و دستاوردهایی داشته باشیم.
سکوت و خلوت‎گزینی، برای همۀ انسان‎ها، به ویژه پژوهشگران نوعی «مهارت» است که باید آن را کسب کنند. در زمانه‎ای که بیش‎ازحد به بیرون متصل شده‎ایم، باید قادر باشیم رویه‎ها و عادت‎هایی را در پیش بگیریم که بر داده‎های بیرونی مسلط شویم، نه اینکه در آنها غرق شویم. به‎کمک انزوای فکری باید به عمق دسترسی پیدا کنیم[3]. سکوت از مفاهیمی است که هر فردی باید آن را حس کند، تجربه کند و این تجربه را ادامه دهد. امیدوارم پژوهشگران نیز این حس خوب و تجربۀ گرانقدر را در زندگی پژوهشی خود تمرین و تقویت کنند. دقت داشته باشید که همۀ نرم‎افزارها و مرور محاسباتی ادبیات تحقیق، نباید جای پژوهشگر را بگیرد و نقش پژوهشگر را کم رنگ نماید.

شدت پژوهش

برای انجام پژوهش اصیل و عمیق، شدت انجام آن بسیار اهمیت دارد. فرض کنید برای انجام 500 ساعت پژوهش، فقط روزی یک ساعت صرف کنید و ظرف 500 روز به نتیجه برسید یا با روزی 5 ساعت کار، آن را طی 100 روز انجام دهید، به‎یقین دستاوردی که طی 100 روز تلاش متوالی به‎دست‎آمده، بسیار متفاوت خواهد بود. تجربۀ فردی نشان می‎دهد که اگر کمتر از 4 یا 5 ساعت در روز به پژوهش اختصاص دهید، به دستاورد مطلوبی نخواهید رسید؛ زیرا باید زمان کافی وجود داشته باشد تا رشته‎ها و لینک‎های مختلفی در ذهن شما ایجاد شود و بتوانید به عمق مطلب دسترسی پیدا کنید.
هر پژوهشگر باید سبک پژوهش خود را با توجه به شرایط فردی خود پیدا کند تا از زمان و انرژی و بودجه‎ای که برای پژوهش اختصاص می‎دهد، بازدهی کافی را به‎دست آورد.        
 
منظور کتاب «مینیمالیسم دیجیتال: یافتن زندگی متمرکز در یک جهان پُرهیاهو»، اثر کارل نیوپورت (1398)، ترجمه سمانه پرهیزکاری، انتشارات ملیکان است که خواندن آن به پژوهشگران توصیه می‎شود.
 اشاره به کتاب کار عمیق  اثر کارل نیوپورت (1398)، ترجمه ناهید ملکی، انتشارات نشر نوین است.
 مطالعۀ کتاب «پیادهروی؛ و سکوت در زمانۀ هیاهو»، اثر ارلینگ کاگه (1399) و ترجمۀ شادی رفعت، توصیه می‎شود. تجربه‎های نویسندۀ کتاب، شاید کمکی باشد برای عمیق شدن و درک تازه‎ای از سکوت. جالب است که بدانید، در زیباترین جزیرۀ اندونزی، یعنی جزیرۀ بالی، رسم دیرینه‎ای در جشن سال نو «هاری نایپی» وجود دارد، به‎نام روز سکوت که تمام ساکنان جزیره، به‎مدت 24 ساعت در سکوت فرو می‎روند تا به‎دور از هیاهو، فرصتی برای تأمل و احیا داشته باشند.

عنوان مقاله [English]

Editor's note: The researcher's silence

نویسنده [English]

  • Mohsen Nazari
Associate Professor, Business Management Department, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
استناد: نظری، محسن (1400). سخن سردبیر: سکوت پژوهشگر. مدیریت بازرگانی، 13(3)، 609- 610.