ارائه الگوی ضد بازاریابی جهت پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در فضای کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتالی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

10.22059/jibm.2023.358107.4564

چکیده

هدف: امروزه توسعه فضای دیجیتال در اغلب حوزه‌های کسب‌وکار، باعث افزایش اعمال فریبنده و رفتارهای غیرمتعارف شده است. در این راستا، با توسعه فضای دیجیتال، کانال‌های نامتعارفی ازجمله خطرات جانی، مالی و رفتاری گریبان‌گیر افراد و کسب‌وکارها شده است. همان‌طور که قابل درک است، امروزه فضای دیجیتال به عنوان بستری مهم برای بازاریابی شناخته می‌شود، به طوری که بدون آن، بازاریابی با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شود. از سوی دیگر، وجود این فضای وسیع جا را برای برخی افراد سودجو باز کرده و عملاً از این فضا برای کلاهبرداری و رویه‌های غیراخلاقی در کسب‌وکار استفاده می کنند. به همین دلیل، برای جلوگیری از رفتار مجرمانه در حوزه بازاریابی، این پژوهش سعی کرده است تا یک مدل ضد بازاریابی برای پیشگیری از رفتارهای مجرمانه را در فضای کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتالی ارائه کند که موردتوجه پژوهشگران قرار نگرفته است. لذا این مطالعه می‌تواند خلأهای موجود را برطرف کرده و راهکارهای عملی در این زمینه ارائه دهد.



روش: این پژوهش از انواع مطالعات کیفی، کاربردی و اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و صاحب‌نظران حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی دیجیتال و نیز صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین معتبر است. لذا به منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مرتبط و دقیق، سعی شد از شاخص‌هایی برای انتخاب نمونه استفاده شود که متخصصان ارتباط نزدیک‌تر و تجربه کافی با موضوع مورد بررسی داشته باشند. همچنین، گردآوری اطلاعات با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شده است. لازم به ذکر است در این پژوهش از نظرات 16 نفر از خبرگان برای شناسایی عوامل و مطالب مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است. از سوی دیگر، این پژوهش با رویکرد نظریه داده‌بنیاد به شناسایی مقوله‌های اثرگذار بر موضوع پژوهش اقدام کرده است.



یافته‌ها: با توجه به محتویات به‌دست‌آمده در بخش مصاحبه، تعداد 238 کد اولیه، تعداد 106 کد ثانویه و تعداد 26 مقوله فرعی برای 6 مقوله اصلی یعنی مقوله‌های علّی، عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، پدیده محوری، راهبردها و پیامدها شناسایی شده است. درنهایت، به وسیله نرم‌افزار ATLAS.ti مدل ضد بازاریابی جهت پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در محیط کسب‌وکار آنلاین استخراج گردید.



نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد که ارائه الگوی ضد بازاریابی در جهت پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتالی یک مدل اولیه در این زمینه است که در مطالعات قبلی موردتوجه پژوهشگران قرار نگرفته است و به بهبود ادبیات موضوعی کمک می‌کند. درنهایت، شناسایی مدل ضد بازاریابی برای جلوگیری از رفتارهای مجرمانه در فضای کسب‌وکار آنلاین و دیجیتالی، پیامدهای مهم متفاوت و مثبتی ارائه کرده است که با محتوای مصاحبه‌ها مشخص شدند. این پیامدها شامل منع رفتارهای مجرمانه، تقویت بازاریابی دیجیتال، ترویج آنلاین معنویت اخلاقی، تقویت قانون‌مداری کسب آنلاین، تقویت فرهنگ محیط آنلاین و تقویت جامعه دیجیتالی است. از سوی دیگر، یافته‌های مطالعه حاضر پیشنهادهایی را در جهت پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در فضای کسب‌وکار آنلاین و دیجیتالی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing an Anti-Marketing Model to Prevent Criminal Behaviors in Online and Digital Businesses

نویسندگان [English]

  • Ghasem Zarei 1
  • Younes Nikkhah 2
1 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Ph.D. Candidate of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective: Nowadays, the development of the digital space has increased deceptive practices and unconventional behavior in most areas of business. In this regard, with the development of the digital space, poisonous channels, including life, financial and behavioral risks, have plagued people and businesses. As we can see, today the digital space is known as the main form of marketing, so that without it, marketing has a big flaw. On the other hand, the existence of this vast space has made room for some profit-seeking people and actually use this space for fraud and unethical practices in business. For this reason, in order to prevent criminal behavior in the field of marketing, this study has tried to provide an anti-marketing model to prevent criminal behaviors in online businesses, which has not received the attention of researchers in domestic and foreign studies, and this study can solve the gaps available and provide practical solutions in this field to help.



Methodology: This research is one of the types of qualitative, applied and exploratory studies. The statistical population of the research included specialists and experts in the field of marketing, especially digital marketing, as well as the owners of reputable online businesses. Therefore, in order to collect relevant and appropriate data and information, it was tried to use indicators for sample selection that experts have a close relationship and sufficient experience with the subject under investigation. Also, data collection has been done using purposeful sampling and semi-structured interviews. It should be noted that in this study, the opinions of 16 experts were used to identify factors and contents related to the research topic. On the other hand, this study has identified categories that have an effect on the subject of the research with the Grounded theory approach.



Findings: According to the contents obtained in the interview section, 238 primary codes, 106 secondary codes and 26 sub-categories have been identified for 6 main categories, i.e. causal categories, intervening factors, contextual factors, central phenomenon, strategies and consequences. Finally, using the ATLAS.ti software, the anti-marketing model was extracted to prevent criminal behaviors in the online business environment.



Conclusion: Based on the findings, it can be stated that providing an anti-marketing model to prevent criminal behavior in online and digital businesses is a primary model in this field that has not been noticed by researchers in previous studies and helps to improve the subject literature. Finally, identifying the anti-marketing model to prevent criminal behavior in the online and digital business space has different and positive main consequences that were identified by the content of the interviews. These consequences include prohibiting criminal behavior, strengthening digital marketing, promoting moral spirituality online, strengthening the rule of law of online acquisition, strengthening the culture of the online environment, and strengthening the digital community. On the other hand, the findings of the present study provide suggestions to prevent criminal behaviors in the online and digital business environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anti-Marketing
  • Criminal Behaviors
  • Digital Environment
  • Online Business