ارائه مدل انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا(رویکرد فراترکیب)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه الزهراء

2 دانشگاه تهراk

10.22059/jibm.2024.369202.4718

چکیده

هدف: فقدان انصاف ادراک شده از قیمت، پیامدهای مختلف مخربی همچون، عدم اعتماد به فروشنده و قیمت‌های موجود، کاهش تقاضا، کاهش رضایت مشتریان، تبلیغات منفی توسط مشتریان نسبت به شرکت، از دست دادن وفاداری مشتریان به شرکت یا برند، شکایت از شرکت، عدم تمایل به خرید مجدد را به همراه دارد. با توجه به تمام پیامدهای مخرب مذکور، طراحی مدل انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا لازم و ضروری است. عدم انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا، پیامدهای مخربی برای شرکت به همراه دارد که وجود یک مدل کاربردی در این حوزه می‌تواند باعث کاهش این پیامدها شود. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا با رویکرد فراترکیب است.

روش‌شناسی: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. روش این پژوهش، کیفی فراترکیب است. فراترکیب دربرگیرنده مراحل: جستجو، ارزیابی، ترکیب، بیان و تفسیر جزئی هر دو گروه پژوهش‌های کمی و کیفی است. فراترکیب با روش‌های مختلف قابل انجام است که در پژوهش حاضر از مدل 7 مرحله‌ای سندلوسکی و بارسو استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، اسناد و مدارک گذشته است که به طور کلی دربرگیرنده 33 مقاله بوده است. شیوه تحلیل داده‌ها تحلیل محتوا است.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، پیش‌ران‌های موثر بر انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا در سه مقوله: عوامل مرتبط با مشتری (ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، دانش قیمتی، انتظار قیمتی، تجربه مصرفی و رفتاری، آشنایی با قیمت‌گذاری پویا)، عوامل مرتبط با شرکت (شفافیت قیمت‌گذاری، ارتباط با مشتریان، اعتماد) و عوامل مرتبط با بازار (جایگاه قیمت، پراکندگی قیمت) قرار می‌گیرند. پیش‌ران‌ها به مجموعه عواملی گفته می‌شوند که بر انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا اثر می‌گذارند. پیش‌ران‌ها عوامل مختلفی را در برمی‌گیرند. انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا در دو بعد: انصاف عاطفی و انصاف شناختی را دربرمی‌گیرد. مشتریانی که انتظار قیمت‌های پایین داشته باشند، نسبت به افزایش قیمت‌ها سوء ظن و بی‌عدالتی را خواهند داشت. اقدامات شرکت‌ها برای ایجاد آگاهی در مشتریان درخصوص دلایل افزایش قیمت، زمان تغییر قیمت‌های، اقدامات مشابه در ادوار گذشته، تاثیر بسزایی در درک صحیح مشتریان از تغییر در قیمت‌ها است و باعث احساس عدم انصاف در آنها نخواهد شد. پیامدهای انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا در دو مقوله پیامدهای مثبت (رضایتمندی مشتریان، وفاداری مشتریان، قصد خرید مجدد) و پیامدهای منفی (احساسات منفی، رفتارهای منفی و تبلیغات منفی توسط مشتریان) دسته‌بندی شده‌اند.

نتیجه‌گیری: هر تفاوت قیمت باید دلیل منطقی داشته باشد و باید به عنوان ابزار تقسیم‌بندی استفاده شود. اگرچه هر سیاست قیمت‌گذاری بر قصد خرید مصرف‌کنندگان اثرگذار است، ولی سیاست های اتخاذ شده نباید به ادراک انصاف درک شده مشتری آسیب برساند. مجموعه پیش‌ران‌های شناسایی شده بر انصاف درک شده از قیمت‌گذاری پویا در تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری کالاهای یکسان در شرایط متفاوت، مبنایی برای مسئولان قیمت‌گذاری در شرکت‌ها می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the perceived fairness model of dynamic pricing (meta synthesis approach)

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Goli 1
  • Manijeh Haghighinasab 1
  • hamid reza yazdani 2
1 Al-Zahra University
2 Assistant Prof., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: lack of perceived fairness of the price, various destructive consequences such as lack of trust in the seller and existing prices, decrease in demand, decrease in customer satisfaction, negative advertising by customers towards the company, loss of customer loyalty to the company or brand, complaints against the company , leads to reluctance to buy again. Considering all the mentioned destructive consequences, it is necessary and necessary to design a perceived fairness model of dynamic pricing. The perceived unfairness of dynamic pricing has destructive consequences for the company, and the existence of an applicable model in this area can reduce these consequences. Therefore, the aim of the current research is to present the perceived fairness model of dynamic pricing with a meta-composite approach.

Methodology: The research is descriptive in terms of practical purpose, in terms of data collection and in terms of qualitative approach. The method of this research is qualitative. Meta-synthesis includes steps: search, evaluation, composition, expression and partial interpretation of both quantitative and qualitative research groups. Transcombination can be done with different methods, in this study, the 7-step model of Sandelowski and Barso was used. The data collection tool is past documents, which generally included 32 articles. The method of data analysis is content analysis.

Findings: The findings of the research show that the drivers affecting the perceived fairness of dynamic pricing in three categories: customer-related factors (demographic characteristics, price knowledge, price expectation, consumption and behavioral experience, familiarity with dynamic pricing), company-related factors ( pricing transparency, communication with customers, trust) and market-related factors (price position, price dispersion). Drivers are the set of factors that affect the perceived fairness of dynamic pricing. The drivers include various factors. Perceived fairness of dynamic pricing includes two dimensions: emotional fairness and cognitive fairness. Customers who expect low prices will be suspicious and unfair about price increases. The actions of the companies to create awareness among the customers regarding the reasons for the price increase, the time of the price change, similar actions in the past periods, have a significant impact on the customers' correct understanding of the price change and will not cause them to feel unfair. Perceived fairness consequences of dynamic pricing are categorized into two categories: positive consequences (customer satisfaction, customer loyalty, repurchase intention) and negative consequences (negative feelings, negative behaviors, and negative advertising by customers).

Conclusion: Any price difference should have a logical reason and should be used as a segmentation tool. Although any pricing policy affects the purchase intention of consumers, the adopted policies should not harm the perceived fairness of the customer. The set of drivers identified on the perceived fairness of dynamic pricing in deciding to price the same goods in different conditions is a basis for pricing officials in companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • dynamic pricing
  • meta synthesis approach
  • perceived fairness
  • price fairness