طراحی مدل اقناع کارکنان در صنایع خلاق رسانه‌ای

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

2 استادیار مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

10.22059/jibm.2024.368961.4713

چکیده

هدف: اقناع یکی از ویژگی‏های مهم رشد و توسعه سازمان‏ها است و همواره به عنوان ویژگی‏های مهم سازمان‏های موثر در نظر گرفته می‏شود. اقناع فعالیتی است که یک طرف اقناع‌گر سعی در ترغیب طرف متقاعد شونده دارد که اطلاعات معینی را باور کند یا عملی را انجام دهد. از طرف دیگر خلاقیت و تولید افکار و اندیشه‏های جدید توسط مدیران و کارکنان سازمانی دارای اهمیت ویژه‏ای است و این امر در سازمان از جایگاه والایی برخوردار است. لذا سازمان‏هایی موفق هستند که بتوانند در دنیای پر رقابت کنونی ادامه حیات بدهند و به طور دایم افکار و اندیشه‏های جدید را در سازمان به کار ببرند. اقناع در صنایع خلاق را می‏توان، میزان اطمینان کارکنان به توانایی خود در متقاعد کردن دیگران برای پذیرش و فرا گرفتن ایده‏های جدید خود (یا دیگران) دانست. با توجه به رشد روز افزون فناوری و همچنین پیشرفت در فضای دیجیتال، صنایع خلاق رسانه ای به عنوان یکی از صنایع بزرگ و موثر در جهان شناخته می شوند .تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل اقناع کارکنان در صنایع خلاق رسانه ای با توجه ویژه به اتاق خبرانجام شده است.

روش: تحقیق حاضر از نظر نحوه گردآوری داده‏ها، در گروه تحقیق کیفی تحلیل مضمون طبقه‏بندی می‏شود و در آن با شناسایی جنبه‏های متعدد پدیده مورد نظر، امکان تدوین مدل مفهومی فراهم شده است. بنابراین در ابتدا با روش مرور ادبیات به شناسایی و استخراج مولفه‌های موجود مدل اقناع کارکنان در صنایع خلاق رسانه ای از میان منابع و مطالعات و اسناد موجود پرداخته شد و سپس مصاحبه با خبرگان تجربی و یا آکادمیک انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق، جهت انجام مصاحبه‌ها، خبرگان و صاحب نظران آشنا با حیطه رسانه، اقناع، صنایع خلاق رسانه ای و اتاق خبر بودند. در این پژوهش ضمن هدفمند بودن روش نمونه‌گیری، از روش قضاوتی نیز بهره گرفته شد. جمع آوری اطلاعات تا زمان به اشباع رسیدن داده‌ها ادامه پیدا کرد و بعد از انجام 14 مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید و سپس نتایج به کمک نرم افزار مکس کیودا (2018) تحلیل شد. روایی و پایایی بر اساس معیارهای قابلیت اعتبار یا باورپذیری، بررسی توسط اعضاء (مصاحبه‌شوندگان)، سه سویه‌سازی منابع داده‌ها، تحلیل موارد منفی و قابلیت انتقال‌پذیری صورت گرفت.

یافته‌ها: در این پژوهش هفت مقوله فراگیر خصوصیات و ویژگی های روانشناختی رسانه، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی رسانه، نحوه نگرش کارکنان، رسانه میزان انگیزش کارکنان رسانه، دانش و مهارت های اقناعی رسانه، ساختار محیط داخلی کار، رسانه محیط بیرونی سازمان رسانه و 69 مضمون سازمان دهنده استخراج گردید.

نتیجه‌گیری: مولفه‌های موثر در بروز اقناع کارکنان در صنایع خلاق رسانه ای را می‌توان در سطح فردی، سازمانی و همچنین برون سازمانی همانند مخاطبان/مشتریان طبقه بندی نمود. در این راستا می توان گفت که این افراد هستند که با ایجاد یک اشتراک میان ویژگی‌های فردی و شخصیتی خود، خصوصیات سازمانی و همچنین دیدگاه‌ها و ویژگی‌های مخاطب/مشتری خود در نهایت سطح مشخصی از اقناع را از خود بروز می‌دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of employee persuasion in line with sustainable competitive advantage in creative media industries

نویسندگان [English]

  • fereshteh amin 1
  • seyed mahdi sharifi 2
  • Mehran Ebrahiminejad 3
1 Assistant Prof., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Prof., Media Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Faculty of Management, , university of Tehran
چکیده [English]

Purpose: Persuasion is one of the important characteristics of the growth and development of organizations and is always considered as the important characteristics of effective organizations. Persuasion is an activity in which a persuasive party tries to persuade the persuasive party to believe certain information or perform an action. On the other hand, creativity and production of new thoughts and ideas by organizational managers and employees is of special importance and this has a high position in the organization. Therefore, successful organizations are those that can survive in today's competitive world and constantly apply new ideas in the organization. Persuasion in creative industries can be seen as the level of employees' confidence in their ability to convince others to accept and learn their (or others') new ideas. The purpose of this persuasion process is to increase the acceptance of an idea from others. Due to the ever-increasing growth of technology as well as progress in the digital space, creative media industries are known as one of the largest and most effective industries in the world. This research aims to design a model of employee persuasion in creative media industries with special attention to the room The news is done.



Method:. In terms of data collection, the current research is classified in the qualitative research group of thematic analysis, and in it, by identifying multiple aspects of the phenomenon in question, the possibility of developing a conceptual model has been provided. Therefore, at first, the literature review method was used to identify and extract the existing components of the employee persuasion model in creative media industries from among the available sources, studies, and documents, and then interviews were conducted with experimental or academic experts. The statistical population of the research, in order to conduct the interviews, were experts and experts familiar with the field of media, persuasion, media creative industries and newsroom. In this research, while the sampling method was purposeful, the judgment method was also used. Data collection continued until data saturation was reached, and after conducting 14 interviews, theoretical saturation was achieved, and then the results were analyzed with the help of Max Kyuda (2018) software. Validity and reliability were based on the criteria of credibility or believability, review by members (interviewees), triangulation of data sources, analysis of negative cases and transferability.



Findings: In this research, seven comprehensive categories of psychological characteristics and features, social and communication skills, attitude of employees, level of motivation of employees, knowledge and persuasive skills, structure of the internal work environment, external environment of the organization and 69 organizational themes have been extracted.



Conclusion: The effective components in the emergence of employee persuasion in creative media industries can be classified at the individual, organizational, and extra-organizational levels such as audiences/customers. In this regard, it can be said that these are the people who, by creating a commonality between their individual and personality characteristics, organizational characteristics, as well as the views and characteristics of their audience/customer, ultimately show a certain level of persuasion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employee Persuasion
  • Creative Industries
  • News Room