طراحی مدل‌ کسب و کار مبتنی بر آینده‌نگاری: ارائه و اعتبار سنجی یک مدل مفهومی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آینده‌پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

2 گروه آینده‌پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

10.22059/jibm.2024.367253.4691

چکیده

هدف: مدل کسب و کار، مفهومی راهبردی است که چگونگی خلق، ارائه‌دادن و بدست آوردن ارزش، را نشان می‌دهد. اگرچه مدل‌های کسب و کار، همزمان با تغییرات محیط، تغییر می‌کنند، برای غلبه بر شتاب تغییرات، نیاز به نوآوری، پیش‌دستی، تفکر اکتشافی و آینده‌گرائی دارند. نوآوری در مدل‌های کسب و کار، مستلزم بینش طراحی است. آینده‌نگاری، فرآیندی نظام‌مند و مشارکتی برای ساختن آینده است که از طریق مشورت، کسب آگاهی و چشم‌اندازسازی به آینده‌گرا نمودن کسب و کار می‌پردازد. الگوهای طراحی مدل کسب و کار موجود، توجه اندکی به محیط طراحی و آینده دارند. چارچوب‌های آینده‌نگاری موجود نیز، به طراحی مدل کسب و کار توجه کافی ندارند. لذا بررسی‌ها نیاز به ارائه مدلی جامع برای در نظر گرفتن تحولات محیط، عدم قطعیت‌های موجود و وضعیت‌های آینده را در طراحی مدل‌های کسب و کار، نشان داد. این پژوهش با هدف برطرف شدن شکاف در ادبیات موضوع و ارائه مدل مفهومی طراحی مدل کسب و کار مبتنی بر آینده‌نگاری انجام شد.

روش: پژوهش از نظر جهت‌گیری کاربردی، از نظر هدف، اکتشافی، فلسفه آن پراگماتیسم و دارای صبغۀ ترکیبی و رویکرد استقرائی بود. در بخش نظری، با استفاده از روش مرور سیستماتیک، مطالعات پیشین و آثار علمی مرتبط با موضوع پژوهش بررسی، تحلیل و دسته‌بندی شد. سپس طی یک مطالعه مفهومی، با استفاده از بینش‌های به دست آمده و ترکیب مدل‌های موجود، مدل مفهومی پیشنهادی طراحی شد. برای اعتبار سنجی مدل، از میان خبرگان آینده‌پژوهی و مدیریت کسب و کار، که جامعه تجربی پژوهش بودند، 12 نفر به روش قضاوتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این مرحله، برای جمع‌آوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوی پرسشنامه مورد تایید خبرگان قرار گرفت و پایائی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به میزان 768/0 تایید شد. برای بررسی نرمال بودن داده‌ها، آزمون کلموگوروف اسمیرنف به عمل آمد و بر اساس نتایج داده‌ها نرمال بود. سپس آزمون T تک نمونه‌ای برای تحلیل پاسخ‌ها بکار رفت. ساماندهی مدارک و استنادات با استفاده از نرم افزار پژوهیار نسخه 2 و محاسبات با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 27 انجام شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد در مطالعات گذشته، دسته‌ای از پژوهشگران توجه ناچیزی به آینده‌پژوهی در طراحی مدل کسب و کار داشته‌اند. معدودی از آن‌ها به برخی جنبه‌های آینده‌پژوهی، در ضمن اهمیت دادن بیشتر به پایداری و فضای طراحی مدل کسب و کار، توجه نموده‌اند. دسته دیگری از پژوهشگران، از برخی فنون آینده‌پژوهی بصورت یک جعبه‌ابزار استفاده کرده‌اند. تعداد اندکی نیز به آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری به عنوان چارچوبی برای توسعه مدل کسب و کار نگریسته‌اند اما چارچوب جامعی برای طراحی مدل کسب و کار مبتنی بر آینده‌نگاری ارائه ننموده‌اند. ضمن مطالعه مفهومی، فرآیند طراحی مدل کسب و کار اوستروالدر و پیگنر و چارچوب آینده‌نگاری عمومی وروس، مدل‌های مناسبی برای ادغام و ارائه مدل مورد نظر پژوهش تشخیص داده‌شدند. بر همین اساس، مدل مفهومی پیشنهادی برای طراحی مدل کسب و کار مبتنی بر آینده‌نگاری با ادغام دو مدل مذکور، طراحی و ارائه شد و مورد تایید خبرگان قرار گرفت.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، ابتنای طراحی مدل کسب و کار بر آینده‌نگاری، می‌تواند با درنظر گرفتن‌آینده‌های گوناگون، نگرش چندسطحی و پیگیری تحقق راهبردها، نقاط ضعف پژوهش‌های پیشین و الگوهای موجود را پوشش دهد و به آینده‌گرا شدن کسب و کارها کمک نماید. پیشنهاد می‌گردد طراحان مدل‌های کسب و کار، در فرآیند طراحی، به شناخت تحولات محیط و آینده‌های ممکن توجه نمایند و برای تحقق مدل کسب و کار متناسب با آینده‌های بدیل، برنامه‌ریزی نمایند. کاربست مدل پیشنهادی می‌تواند به این منظور کمک نماید. همچنین نتایج کاربرد مدل پیشنهادی می‌تواند توسط پژوهشگران دیگر مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Business Model Design Based On Foresight: Presentation And Validation Of A Conceptual Model

نویسندگان [English]

  • Salman Hosseini Safa 1
  • Safar Fazli 2
  • Hakem Ghasemi 1
  • Ali Khaleghi 1
1 Department of Futures Studies, Faculty of Social Science Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 Department of Futures Studies, Faculty of Social Science Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
چکیده [English]

Purpose: the business model is a strategic concept that shows how to create, deliver and obtain value. Although business models change along with environmental changes, they need innovation, anticipation, exploratory thinking and propelling forward to overcome the acceleration of changes. Business model innovation requires design insight. Foresight is a systematic and collaborative process for building the future, which focuses on making business future-oriented through consultation, knowledge acquisition, and visioning. Existing business model design patterns pay little attention to the design space and the future. Moreover, existing foresight frameworks do not pay enough attention to business model design. Therefore, the studies showed the need to provide a comprehensive model to consider the changes in the environment, existing uncertainties and future situations in business model design. This research was carried out with the aim of solving the gap in the literature and presenting a conceptual model of business model design based on foresight.

Method: This research was practical & exploratory in terms of its purpose, its philosophy was pragmatism and had a mixed (qualitative and quantitative) and inductive approach. In the theoretical stage, using the systematic review method, literature and scientific works related to the subject of the research were reviewed, analyzed and categorized. Then, through a conceptual study, using the obtained insights and combining the existing models, the proposed conceptual model was designed. To validate the model, 12 people were selected as a sample from among the experts in futures studies and business management, who were the experimental community of the research. At this stage, a questionnaire tool was used to collect information. The validity of the questionnaire was approved by experts and its reliability was confirmed by calculating the cronbach's alpha coefficient of 0.768. To check the normality of the data, the kolmogorov smirnov test was performed and based on the results, the data were normal. Then, one-sample t-test was used to analyze the answers. The organization of documents and citations was done using Pazhuhyar software version 2 and the calculations were done using SPSS software version 27.

Findings: The results showed that in past studies, a group of researchers paid little attention to futures studies in business model design. A few of them have paid attention to some aspects of future research, while giving more importance to sustainability and business model design space. Another group of researchers have used some futures studies techniques as a toolbox. A few have looked at future research and foresight as a framework for business model development, but they have not provided a comprehensive framework for business model design based on foresight. Along with the conceptual study, Osterwalder and Pigner's business model design process and Voros's general foresight framework were identified as suitable models for integrating and presenting the desired conceptual model. Based on this, the proposed conceptual model for designing a business model based on foresight by integrating the two mentioned models was designed and presented and was approved by the experts.

Conclusion: Based on the findings of the research, basing business model design on foresight can cover the weak points of previous researches and existing models by considering various futures, multi-level approach and pursuing the realization of strategies and help businesses become future-oriented. It is suggested that the designers of business models, in the design process, pay attention to the knowledge of environmental changes and possible futures and plan for the transformation of the business model according to alternative futures. The application of the proposed model can help for this purpose. Also, the results of the application of the proposed model can be evaluated and analyzed by other researchers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business model design
  • Foresight
  • Conceptual Model