شناسایی الگوهای ذهنی کارآفرینان در خصوص تسهیل سرعت بین‌المللی‌سازی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

10.22059/jibm.2024.362971.4626

چکیده

هدف: در دو دهۀ اخیر، مفهوم بین‌المللی‌شدن سریع با گسترش تجارت جهانی، تغییرات سریع الگوی مصرف و تقاضا، انقلاب در فناوری اطلاعات و همچنین، افزایش تعداد و کیفیت رقبای داخلی و بین‌المللی، اهمیت ویژه‌ای یافته است. تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن، به کسب سهم بیشتری از بازار نسبت به رقبا منجر می‌شود. هدف از این پژوهش، شناسایی الگوهای ذهنی کارآفرینان در خصوص تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن است.
روش: پژوهش حاضر بر اساس روش کیو که یکی از روش‌های ترکیبی در انجام تحقیقات علمی است، اجرا شده است. بر اساس هدف، این پژوهش از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر ماهیت از نوع اکتشافی است. از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی ـ پیمایشی و با توجه به کاربرد پرسش‌نامۀ کیو، روش‌شناسی از نوع تحقیقات ترکیبی (کمی ـ کیفی) است. به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای تشکیل فضای گفتمان مطالعۀ کیو از منابع مختلفی می‌توان استفاده کرد. در این پژوهش برای جمع‌آوری عبارات مربوط به فضای گفتمانی، از منابع دست اول و دست دوم استفاده شده است. با انجام مصاحبه با تعدادی از مدیران و کارشناسان موضوعی، اطلاعاتی در زمینۀ شناسایی عوامل مؤثر بر سرعت بین‌المللی‌شدن کارآفرینان آبادانی جمع‌آوری شد. به‌منظور شناسایی ذهنیت کارآفرینان در خصوص تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن شرکت‌های کارآفرین، از بین کلیۀ مدیران، مشاوران و کارشناسان شرکت‌های کارآفرین شهرستان آبادان، ۱۰ نفر که انتظار می‌رفت ذهنیت و دیدگاه آن‌ها در خصوص موضوع پژوهش اهمیت دارد، به‌عنوان شرکت‌کننده در این پژوهش انتخاب شدند. این انتخاب به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند و غیراحتمالی صورت گرفته است؛ از این رو شرکت‌کنندگان در این پژوهش، بر اساس «ارتباط نزدیک با موضوع پژوهش»، «ذی‌نفع بودن» و «اهمیت حضور در پژوهش» انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده، از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و روش تحلیل عاملی و تفسیر عوامل استخراج‌شده، استفاده شد.
یافته‌ها: پس از ارزیابی و جمع‌بندی فضای گفتمانی، از بین ۸۵ عبارت نشانه، در نهایت با نظرسنجی از کارشناسان، ۴۱ عبارت به‌عنوان نمونه‌های عبارات کیو (دسته کیو) انتخاب شد. پس از جمع‌آوری اطلاعات به‌دست‌آمده از مرتب‌سازی کیو، این اطلاعات از طریق روش تحلیل عاملی کیو تجزیه‌وتحلیل شدند. تجزیه‌وتحلیل توزیع نشان داد که می‌توان ۳ الگوی ذهنی متمایز را در بین شرکت‌کنندگان در پژوهش، در خصوص عوامل مؤثر در تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن در شرکت‌های کارآفرین شناسایی کرد. این عوامل درمجموع، حدود ۳۵/۶۶ درصد از واریانس کل را تبیین کردند.
نتیجه‌گیری: سه الگوی ذهنی شناسایی‌شده به‌ترتیب «چابک‌سازان پیشتاز»، «رابطه‌سازان ریسک‌پذیر» و «نوآوران خلاق» نام‌گذاری شدند. اهمیت و اولویت‌بندی عوامل شناسایی‌شده، بر اساس الگوهای ذهنی انجام شد و در نهایت راه‌کارهایی برای حل عوامل شناسایی‌شده ارائه شد. به‌طور کلی، پژوهش‌های مختلفی در خصوص بین‌المللی‌شدن و سرعت بین‌المللی‌شدن انجام شده است. اکثر مطالعات به عوامل مؤثر بر بین‌المللی‌شدن و سرعت بین‌المللی‌شدن پرداخته‌اند. در این میان، به عواملی که سرعت بین‌المللی‌شدن را تسهیل می‌کنند، توجه چندانی نشده است. پژوهشگران پیشین در خصوص تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن و اهمیت آن، نظرهای متفاوتی ارائه کرده‌اند. پژوهش‌های اندکی به‌صورت کمّی انجام شده و تأثیر عواملی مانند هوش و خلاقیت را در تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن بررسی کرده‌اند. در این پژوهش، علاوه‌بر شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیل سرعت بین‌المللی‌سازی، ذهنیت افراد در خصوص تسهیل سرعت بین‌المللی‌شدن نیز بررسی شده است. بنابراین یافته‌های این پژوهش، دانشی را به ادبیات مدیریت بازرگانی و تجارت بین‌الملل می‌افزاید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Entrepreneurs' Mental Patterns in Facilitating the Speed of Internationalization

نویسندگان [English]

  • Vahid Sharafi 1
  • Rezvan Soleimani 2
1 Assistant Prof, Department of Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
2 MSc., Department of Business Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Objective
Over the past two decades, rapid internationalization has become increasingly important due to the expansion of global trade, shifting consumption and demand patterns, advancements in information technology, and the growing number and quality of local and international competitors. Facilitating rapid internationalization enables businesses to capture a larger market share than their competitors. The purpose of this research is to identify entrepreneurs' mental patterns regarding facilitating the speed of internationalization.
 
Methodology
This research is applied in purpose, exploratory in nature, descriptive-survey in data collection, and mixed-method (quantitative-qualitative) due to the application of the Q methodology. To collect the information needed to form the Q study discourse space, many different sources can be used. In this research, both primary and secondary sources were used to collect statements related to the discourse space. Interviews with several managers and experts were conducted to gather information on the factors influencing the speed of internationalization among Abadan entrepreneurs. Abadan, a city in Khuzestan Province in southwestern Iran, was the focus of this study. To identify entrepreneurs' mindsets regarding the facilitation of internationalization, 10 participants—including managers, consultants, and experts from entrepreneurial companies in Abadan—were purposefully selected using non-probability sampling. These individuals were expected to have valuable insights and perspectives relevant to the research topic. Therefore, the participants in this research were selected based on their "close relationship with the research topic," "beneficiary status," and the "importance of their presence in the research." SPSS software was used to analyze the collected data, employing factor analysis and interpreting the extracted factors.
 
Findings
After evaluating and summarizing the conceptual framework, 41 Q statements were selected from a pool of 85 Q statements as a sample (Q set) following a survey of experts. After collecting the information from the Q sorting process, the data was analyzed using the Q factor analysis method. The distribution analysis revealed that three distinct mental patterns could be identified among the research participants regarding the factors influencing the facilitation of internationalization speed in entrepreneurial companies, which together explained approximately 66.35% of the total variance.
 
Conclusion
The three identified mental patterns were named "Leading Agile Builders," "Risk-Taking Relationship Builders," and "Creative Innovators." The importance and prioritization of the identified factors were determined based on these mental patterns, and finally, solutions were proposed to address the identified factors. In general, various studies have been conducted on internationalization and its speed. Most of these studies have focused on the factors affecting internationalization and its pace. However, the factors that facilitate the speed of internationalization have received limited attention. Previous researchers have offered differing views on the importance of facilitating the speed of internationalization, with only a few quantitative studies exploring factors such as intelligence and creativity and their influence on facilitating this speed. This research not only identifies the factors that influence the facilitation of internationalization speed but also examines individuals' mindsets regarding this facilitation. Therefore, this study contributes new insights to the literature on business management and international business.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial companies
  • Facilitating the speed of internationalization
  • Internationalization
  • Speed of internationalization
احمدزاده، مصطفی؛ نعامی، عبداله؛ ‏هاشمی، سیدمحمود (1400). ارائۀ الگوی توسعه بازارهای بین‌المللی (نمونه‌کاوی: محصولات پتروشیمی). مدیریت بازرگانی، 13(2)، 384- 411. 
مینی، علیرضا و فتاحی، حمیدرضا (۱۳۹۷). طراحی الگوی بین‌المللی‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر نانو. مدیریت بازرگانی، 10(3)، 583- 602.
بهرامی، حسین؛ بدیع‌زاده، علی؛ رزقی شیر سوار،‏ هادی؛ عزیزی، محمد (1400). اثرگذاری و اثرپذیری عوامل نهادی بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌های فناور. فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، 12(1)، 53-68.
تابش، علیرضا؛ فرهنگی، علی اکبر؛ حسینی، سید روح اله (1400). طراحی الگویی جهت اخذ سهم بیشتر از بازارهای بین‌المللی برای محصولات تصویری و سینمایی ایران. مدیریت بازرگانی، 13(1)، 153- 183. 
حنفی، سعیده؛ نعمتی‌زاده، سینا؛ ضیاء، بابک؛ حقیقت منفرد، جلال (1401). راحی الگوی سرعت بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته (مورد مطالعه: صنعت دارو). فصلنامه توسعۀ کارآفرینی، 15(3)، 421- 438.  
خوشگویان فرد، علیرضا (1386). روش‌شناسی کیو، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات سیما.
دانایی فرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب و شیخها، روزبه (1393). روش‌شناسی کیو، شالوده‌های نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران: انتشارات صفار.
درفشی، احمدرضا؛ صلواتیان، سیاوش؛ کیا، علی اصغر (1397). بین‌المللی‌سازی بازی‌های تلفن همراه هوشمند موانع ورود بازی‌های ایرانی به بازارهای جهانی و راه‏کارهای آن. فصلنامه سیاست‌نامه علم و فناوری، 8(4)، 59- 68.
سلطان‌زاده، ثمینه؛ رضوانی، مهران؛ مبینی دهکردی، علی؛ عبدلی محمدآبادی، طیبه (1399). الگوی بین‌المللی‌سازی پایدار در صنایع تکنولوژی محور دارویی ایران: تبیین اقدامات صورت گرفته و ارائه مدل مطلوب. فصلنامه بهبود مدیریت، 14(3)، 23-45.
شرفی، وحید؛ ملکی، مرتضی؛ زارعی، عظیم؛ فیض، داود (1396). شناسایی و دسته‌بندی ذهنیت کارآفرینان نسبت به قلمرو اکوسیستم بازاریابی بین‌المللی با استفاده از روش کیو. مدیریت بازرگانی، 9(3)، 551- 572.
طالاری، محمد؛ پورولی کاخکی، الهه (1402). ارائه مدل فرایندی بین‌المللی‌سازی سریع شرکت‌های جهانی زاد. فصلنامه پژوهش‏های مدیریت در ایران، 27(2)، 152- 181. 
عزتی راد،‏ هاله؛ موسی‌خانی، مرتضی؛ بدیع‌زاده، علی؛ اکبری، مرتضی (1399). بین‌المللی‌سازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط روستایی: با رویکرد فراترکیب. فصلنامه پژوهش‌های روستایی، 11(4)، 612- 629.
ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ علیپور، سیما؛ اصغری نجیب، مریم (1401). شناسایی الگوهای ذهنی تعامل کسب‌وکارهای بنگاه‌به‌بنگاه در لینکدین با استفاده از روش کیو. مدیریت بازرگانی، 14(4)، 625- 646. 
میرواحدی، سید سعید؛ پیرا، داود (1398). بررسی منطق تصمیم‌گیری کارآفرینان ورود در به بازارهای خارجی مبتنی بر رویکرد امکان‌گرایی و هدف‌گرایی. مدیریت بازرگانی، 11(4)، 992- 1013. 
نیلچیان، مژده؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال؛ عدالتیان شهریاری، جمشید (1400). تبیین راهبرد کارآفرینانه در بین‌المللی‌سازی بانک‌ها. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 11(40)، 52- 73.
 
References
Error! Hyperlink reference not valid.Ahmedzadeh, M., Naami, A. & Hashemi, S. M. (2021). Generating a Model of International Markets Development (Case Study: Petrochemical Products). Journal of Business Management, 13(2), 384-411. doi: 10.22059/jibm.2020.309822.3943 (in Persian)
Amini, A. & Fatahi, H. R. (2018). Designing a Model for the Internationalization of SME’s in Nano-Based Knowledge Companies. Journal of Business Management, 10(3), 583-602. doi: 10.22059/jibm.2018.253543.2972 (in Persian)
Anjum, N. A., Shahid, Z. A., Mubarik, M. S. & Mazhar, U. (2024). Role of green innovation and sustainable supply chain management in firm internationalization. Review of International Business and Strategy34(2), 292-310.
Bahrami, H., Badiezadeh, A Rizki Shir Savar, H. & Azizi, M. (2021). The effect and effectiveness of institutional factors on the internationalization of technology companies, Health and Treatment Management, 12(1), 53-68. (in Persian)
Casillas, J. C. & Moreno-Menéndez, A. M. (2014). Speed of the internationalization process: The role of diversity and depth in experiential learning. Journal of International Business Studies45, 85-101.
Chandra, A., Paul, J. & Chavan, M. (2020). Internationalization barriers of SMEs from developing countries: a review and research agenda. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26 (6), 1281-1310. https://doi.org/10.1108/IJEBR-03-2020-0167.
Chang, R. X., & Ogasavara, M. H. (2021). The impact of institutional distance and experiential knowledge on the internationalization speed of Japanese MNEs. Asian Business & Management20(5), 549-582.
Chao, Z. & Jinglin, L. (2024). Home country digital finance development and post-entry internationalization speed of emerging market SMEs: Empirical evidence from China, International Review of Financial Analysis, 91, 301-318. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2023.103016.
Chetty, S., Johanson, M. & Martín, O. M. (2014). Speed of internationalization: Conceptualization, measurement and validation. Journal of World Business, 49(4), 633-650.
 Cho, C.H., Krasodomska, J., Ratliff-Miller, P. & Godawska, J. (2021). Internationalization and CSR reporting: evidence from US companies and their Polish subsidiaries. Meditari Accountancy Research, 29 (7), 135-162. https://doi.org/10.1108/MEDAR-06-2020-0922.
Danai Fard, H., Hosseini, S. & Sheikhs, R. (2013). Q methodology, theoretical foundations and research framework, Tehran: Safar Publications. (in Persian)
Derafshi, A., Salavatian, S. & Kia, A. A. (2019). Internationalization Obstacles and Entry to Global Mobile Gaming Markets Barriers to Entry of Iranian Mobile Games to Global Markets and its Solutions. Science and Technology Policy Letters, 08(4), 59-68.
(in Persian)
Ezzati Raz, H., Akbari, M., Mousakhani, M. & Badizadeh, A. (2021). Internationalization of Small and Medium Rural Enterprises: A Meta-Synthesis Approach. Journal of Rural Research, 11(4), 612-629. doi: 10.22059/jrur.2020.304926.1525 (in Persian)
Fang, T., Tung, R. L., Berg, L., & Nematshahi, N. (2017). Parachuting internationalization: a study of four Scandinavian firms entering China. Cross Cultural & Strategic Management,‏ 32(3), 218-237.
Freeman, S., Hutchings, K. & Chetty, S. (2012). Born-globals and culturally proximate markets. Management International Review, 52(3), 425-460.‏
Hanafi, S., Nematizadeh, S., Ziyae, B. & Haghighatmonfared, J. (2022). Model Designing of Internationalization Speed of High-tech Businesses (Case Study: Pharmaceutical Industry). Journal of Entrepreneurship Development15(3), 421-438. doi: 10.22059/jed.2022.337252.653871.(in Persian)
Hånell, S. M., & Nordman, E. R. (2019). What geographical scope works best for rapidly internationalizing SMEs?. Journal of Business & Industrial Marketing. ‏ 52(1), 754-782.
Heidi, C.T. (2024). Business model change and internationalization in the sharing economy, Journal of Business Research, 170, 114-122. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114250.
Hilmersson, M. & Johanson, M. (2016). Speed of SME internationalization and performance. Management International Review, 56, 67-94.
Hsu, W.T. & Chen, H.L. (2023). Top and middle management characteristics and internationalization speed. Leadership & Organization Development Journal, 14(2), 249-264. https://doi.org/10.1108/LODJ-04-2022-0176.
Jain, N. K., Celo, S., & Kumar, V. (2019). Internationalization speed, resources and performance: Evidence from Indian software industry. Journal of Business Research95, 26-37.
Jain, N. K., Pangarkar, N., Yuan, L., & Kumar, V. (2019). Rapid internationalization of emerging market firms—The role of geographic diversity and added cultural distance. International Business Review. 28(6), 105- 119.
Khoshgovian Fard, A. (2006). Q Methodology, Tehran: Sima Research Center Publications.
(in Persian)
Kim, D., Basu, C., Naidu, G. M. & Cavusgil, E. (2011). The innovativeness of born-globals and customer orientation: Learning from Indian born-globals. Journal of Business Research. 64(8), 879-886.‏
Knight, G. A. & Liesch, P. W. (2016). Internationalization: From incremental to born global. Journal of World Business, 51(1), 93-102.
Kolagar, M., Reim, W., Parida, V. & Sjödin, D. (2022). Digital servitization strategies for SME internationalization: the interplay between digital service maturity and ecosystem involvement. Journal of Service Management, 33(1), 143-162. https://doi.org/10.1108/JOSM-11-2020-0428
Lanfranchi, A., Melo, P. L. D. R., Borini, F. M., & Telles, R. (2021). Institutional environment and internationalization of franchise chains: a regional and global analysis. International Journal of Emerging Markets16(4), 726-744. https://doi.org/10.1108/IJOEM-03-2019-0188
Lin, S. & Si, S. (2019). The influence of exploration and exploitation on born globals’ speed of internationalization. Management Decision, 57(1), 193-210. https://doi.org/10.1108/MD-08-2017-0735.
Liu, Y. (2017). Born global firms’ growth and collaborative entry mode: the role of transnational entrepreneurs. International Marketing Review,‏ 114, 611-624.
Liu, Y., Bustinza, O.F., Vendrell-Herrero, F., Cooper, C. & Vrontis, D. (2023). Exploring the influence of hybrid product–service offerings on firm internationalization strategies: an international perspective. International Marketing Review, 40(4), 549-560. https://doi.org/10.1108/IMR-10-2023-0288
Lo, J. T. Y. & Pan, S. (2022). Reflecting on COVID-19 and Internationalization of Higher Education: Implications and Complications. Annual Review of Comparative and International Education 2021, 119-133.
Madsen, T. K. (2013). Early and rapidly internationalizing ventures: Similarities and differences between classifications based on the original international new venture and born global literatures. Journal of International Entrepreneurship, 11(1), 65-79.‏
Maleki Min Bash Razgah, M., Alipour, S. & Asgharinajib, M. (2022). Identifying Mental Patterns of B2B Business Engagement on LinkedIn by the Q Method. Journal of Business Management, 14(4), 625-646. doi: 10.22059/jibm.2022.336993.4291(in Persian)
Mirvahedi, S. & Pira, D. (2019). Investigation of Entrepreneurs’ Decision-making Logic While Entering Foreign Markets Based on Effectuation and Causation. Journal of Business Management, 11(4), 992-1013. doi:10.22059/jibm.2019.264820.3203 (in Persian)
Mohr, A. & Batsakis, G. (2017). Internationalization Speed and Firm Performance: A Study of the Market-Seeking Expansion of Retail MNE. Management International Review, 57, 153–177.
Mohr, A. & Batsakis, G. (2019). The Contingent Effect of TMT International Experience on Firms’ Internationalization Speed. British Journal of Management, 30(4), 869-887.
Neupane, P.A. (2023). Advancing internationalization through an international network: a case study of a European institution. Tertiary Education and Management29(3), 279-293. https://doi.org/10.1007/s11233-023-09127-w
Nilchian, M., Kabaran zad Ghadim, M. R., Haghighat Monfared, J. & Edalatian Shahriari, J. (2021). Explaining the Entrepreneurial Strategy in the Internationalization of Banks. Strategic Studies of public policy, 11(40), 52-73. (in Persian)
Odorici, V. & Presutti, M. (2013). The entrepreneurial experience and strategic orientation of high-tech born global start-ups: An analysis of novice and habitual entrepreneurs. Journal of International Entrepreneurship, 11(3), 268-291.‏
Oliveira, L. & Johanson, M. (2021). Trust and firm internationalization: Dark-side effects on internationalization speed and how to alleviate them. Journal of Business Research133, 1-12.
Oliveira, R. H., Figueira, A. R. & Pinhanez, M. (2018). Uppsala model: A contingent theory to explain the rise of EMNEs. Internext: Revista Electrônica de Negócios Internacionais da ESPM, 13(2),‏ 298-314.
Othman, N., Wong, Y. Y., Lean, Q. Y., Noor, N. M., & Neoh, C. F. (2020). Factors affecting self-management among adolescents and youths with type 2 diabetes mellitus: A meta-synthesis. European Journal of Integrative Medicine, 101,‏ 563-576.
Park, T. & Rhee, J. (2012). Antecedents of knowledge competency and performance in born globals: The moderating effects of absorptive capacity. Management Decision, 29(4), 428-441.
Paul, J. & Rosado-Serrano, A. (2019). Gradual internationalization vs born-global/international new venture models. International Marketing Review,‏ 43(4), 409-421.
Peng, Q., Zhong, X., Zhou, H. & Liu, S. (2021). Internationalization speed and firm innovation: the moderating roles of negative attainment discrepancy and state-ownership. Chinese Management Studies, 133, 265-281. https://doi.org/10.1108/CMS-02-2021-0069.
Plaza-Casado, A., Blanco-González, A., Rivero Gutiérrez, L. & Gómez-Martínez, R. (2024). Does the legitimacy of countries influence the internationalization of emerging market multinationals, European Research on Management and Business Economics, 30(1), 548-563. https://doi.org/10.1016/j.i edeen.2023.100233.
Ramos-Eclevia, M. (2023). Becoming a global library at the local: internationalization activities and practices of Philippine academic libraries. Library Management, 44(2), 133-151. https://doi.org/10.1108/LM-01-2022-0008.
Ren, G. & Zeng, P. (2022). Board gender diversity and firms' internationalization speed: the role of female directors' characteristics. Baltic Journal of Management, 17(1), 72-88. https://doi.org/10.1108/BJM-12-2020-0449.
Rienda, L., Ruiz-Fernández, L., Poveda-Pareja, E., & Andreu-Guerrero, R. (2022). CSR drivers of fashion SMEs and performance: the role of internationalization. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal27(3), 561-576.
San Emeterio, M. C., Juaneda-Ayensa, E., & Fernández-Ortiz, R. (2020). Influence of relationship networks on the internationalization process: the moderating effect of born global. Heliyon. 6(1), 31-48.
Schu, M., Morschett, D., & Swoboda, B. (2016). Internationalization speed of online retailers: A resource-based perspective on the influence factors. Management International Review56, 733-757.
Soltanzade, S., Rezvani, M., Mobini Dehkordi, A. & Abdoli Mohammad Abadi, T. (2020). Sustainable Internationalization Pattern in Iranian Pharmaceutical Technology Based Industries: Explaining the Actions Taken and Providing the Optimal Model. Journal of Improvement Management, 14(3), 23-45. doi: 10.22034/jmi.2020.115315 (in Persian)
Tabesh, A., Farhangi, A. A. & Hosseini, R. (2021). Developing a Model to Gain a Greater Share of International Markets for the Iranian Audio-Visual and Cinema Products. Journal of Business Management, 13(1), 153-183. doi: 10.22059/jibm.2020.300047.3806
(in Persian)
Talari, M., Pourvali Kakhaki, E. (2023). A process model for rapid Internationalization in born global firms. Management Research in Iran, 27(2), 152-181. (in Persian)
Teixeira, A. A. & Coimbra, C. (2014). The determinants of the internationalization speed of Portuguese university spin-offs: An empirical investigation. Journal of International Entrepreneurship12, 270-308.
Wang, L. & Li, S. (2018). Determinants of foreign direct and indirect investments from the institutional perspective. International Journal of Emerging Markets, ‏34(3), 549-562.
Wu, B. & Deng, P. (2020). Internationalization of SMEs from emerging markets: An institutional escape perspective. Journal of Business Research, 108, 337-350.
Yayla, S., Yeniyurt, S., Uslay, C., & Cavusgil, E. (2018). The role of market orientation, relational capital, and internationalization speed in foreign market exit and re-entry decisions under turbulent conditions. International Business Review27(6), 1105-1115.
Yu, B., Liu, H., Cheng, H. & Gao, P. (2022). The impact of cross-border knowledge management on internationalizing Renminbi: lessons from the belt and road initiative. Journal of Knowledge Management, 26 (1), 257-267. https://doi.org/10.1108/JKM-01-2021-0062.
Zahoor, N. & Al-Tabbaa, O. (2021). Post-entry internationalization speed of SMEs: The role of relational mechanisms and foreign market knowledge. International Business Review, 30(1), 101761.
Zakery, A. & Saremi, M.S. (2021). Knowledge and intellectual capital in internationalizing SMEs, case study in technology-based health companies. Journal of Intellectual Capital. 22(2), 219-242. https://doi.org/10.1108/JIC-02-2020-0048.