احمدزاده، مصطفی؛ نعامی، عبداله؛ هاشمی، سیدمحمود (1400). ارائۀ الگوی توسعه بازارهای بینالمللی (نمونهکاوی: محصولات پتروشیمی). مدیریت بازرگانی، 13(2)، 384- 411.
مینی، علیرضا و فتاحی، حمیدرضا (۱۳۹۷). طراحی الگوی بینالمللیسازی بنگاههای کوچک و متوسط در شرکتهای دانشبنیان مبتنی بر نانو. مدیریت بازرگانی، 10(3)، 583- 602.
بهرامی، حسین؛ بدیعزاده، علی؛ رزقی شیر سوار، هادی؛ عزیزی، محمد (1400). اثرگذاری و اثرپذیری عوامل نهادی بر بینالمللیسازی شرکتهای فناور. فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، 12(1)، 53-68.
تابش، علیرضا؛ فرهنگی، علی اکبر؛ حسینی، سید روح اله (1400). طراحی الگویی جهت اخذ سهم بیشتر از بازارهای بینالمللی برای محصولات تصویری و سینمایی ایران. مدیریت بازرگانی، 13(1)، 153- 183.
حنفی، سعیده؛ نعمتیزاده، سینا؛ ضیاء، بابک؛ حقیقت منفرد، جلال (1401). راحی الگوی سرعت بینالمللیسازی کسبوکارهای مبتنی بر فناوریهای پیشرفته (مورد مطالعه: صنعت دارو). فصلنامه توسعۀ کارآفرینی، 15(3)، 421- 438.
خوشگویان فرد، علیرضا (1386). روششناسی کیو، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات سیما.
دانایی فرد، حسن؛ حسینی، سید یعقوب و شیخها، روزبه (1393). روششناسی کیو، شالودههای نظری و چارچوب انجام پژوهش، تهران: انتشارات صفار.
درفشی، احمدرضا؛ صلواتیان، سیاوش؛ کیا، علی اصغر (1397). بینالمللیسازی بازیهای تلفن همراه هوشمند موانع ورود بازیهای ایرانی به بازارهای جهانی و راهکارهای آن. فصلنامه سیاستنامه علم و فناوری، 8(4)، 59- 68.
سلطانزاده، ثمینه؛ رضوانی، مهران؛ مبینی دهکردی، علی؛ عبدلی محمدآبادی، طیبه (1399). الگوی بینالمللیسازی پایدار در صنایع تکنولوژی محور دارویی ایران: تبیین اقدامات صورت گرفته و ارائه مدل مطلوب. فصلنامه بهبود مدیریت، 14(3)، 23-45.
شرفی، وحید؛ ملکی، مرتضی؛ زارعی، عظیم؛ فیض، داود (1396). شناسایی و دستهبندی ذهنیت کارآفرینان نسبت به قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی با استفاده از روش کیو. مدیریت بازرگانی، 9(3)، 551- 572.
طالاری، محمد؛ پورولی کاخکی، الهه (1402). ارائه مدل فرایندی بینالمللیسازی سریع شرکتهای جهانی زاد. فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، 27(2)، 152- 181.
عزتی راد، هاله؛ موسیخانی، مرتضی؛ بدیعزاده، علی؛ اکبری، مرتضی (1399). بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط روستایی: با رویکرد فراترکیب. فصلنامه پژوهشهای روستایی، 11(4)، 612- 629.
ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ علیپور، سیما؛ اصغری نجیب، مریم (1401). شناسایی الگوهای ذهنی تعامل کسبوکارهای بنگاهبهبنگاه در لینکدین با استفاده از روش کیو. مدیریت بازرگانی، 14(4)، 625- 646.
میرواحدی، سید سعید؛ پیرا، داود (1398). بررسی منطق تصمیمگیری کارآفرینان ورود در به بازارهای خارجی مبتنی بر رویکرد امکانگرایی و هدفگرایی. مدیریت بازرگانی، 11(4)، 992- 1013.
نیلچیان، مژده؛ کاباران زاد قدیم، محمدرضا؛ حقیقت منفرد، جلال؛ عدالتیان شهریاری، جمشید (1400). تبیین راهبرد کارآفرینانه در بینالمللیسازی بانکها. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 11(40)، 52- 73.
References
Error! Hyperlink reference not valid.Ahmedzadeh, M., Naami, A. & Hashemi, S. M. (2021). Generating a Model of International Markets Development (Case Study: Petrochemical Products). Journal of Business Management, 13(2), 384-411. doi: 10.22059/jibm.2020.309822.3943 (in Persian)
Amini, A. & Fatahi, H. R. (2018). Designing a Model for the Internationalization of SME’s in Nano-Based Knowledge Companies. Journal of Business Management, 10(3), 583-602. doi: 10.22059/jibm.2018.253543.2972 (in Persian)
Anjum, N. A., Shahid, Z. A., Mubarik, M. S. & Mazhar, U. (2024). Role of green innovation and sustainable supply chain management in firm internationalization. Review of International Business and Strategy, 34(2), 292-310.
Bahrami, H., Badiezadeh, A Rizki Shir Savar, H. & Azizi, M. (2021). The effect and effectiveness of institutional factors on the internationalization of technology companies, Health and Treatment Management, 12(1), 53-68. (in Persian)
Casillas, J. C. & Moreno-Menéndez, A. M. (2014). Speed of the internationalization process: The role of diversity and depth in experiential learning. Journal of International Business Studies, 45, 85-101.
Chang, R. X., & Ogasavara, M. H. (2021). The impact of institutional distance and experiential knowledge on the internationalization speed of Japanese MNEs. Asian Business & Management, 20(5), 549-582.
Chetty, S., Johanson, M. & Martín, O. M. (2014). Speed of internationalization: Conceptualization, measurement and validation. Journal of World Business, 49(4), 633-650.
Danai Fard, H., Hosseini, S. & Sheikhs, R. (2013). Q methodology, theoretical foundations and research framework, Tehran: Safar Publications. (in Persian)
Derafshi, A., Salavatian, S. & Kia, A. A. (2019). Internationalization Obstacles and Entry to Global Mobile Gaming Markets Barriers to Entry of Iranian Mobile Games to Global Markets and its Solutions. Science and Technology Policy Letters, 08(4), 59-68.
(in Persian)
Ezzati Raz, H., Akbari, M., Mousakhani, M. & Badizadeh, A. (2021). Internationalization of Small and Medium Rural Enterprises: A Meta-Synthesis Approach. Journal of Rural Research, 11(4), 612-629. doi: 10.22059/jrur.2020.304926.1525 (in Persian)
Fang, T., Tung, R. L., Berg, L., & Nematshahi, N. (2017). Parachuting internationalization: a study of four Scandinavian firms entering China. Cross Cultural & Strategic Management, 32(3), 218-237.
Freeman, S., Hutchings, K. & Chetty, S. (2012). Born-globals and culturally proximate markets. Management International Review, 52(3), 425-460.
Hanafi, S., Nematizadeh, S., Ziyae, B. & Haghighatmonfared, J. (2022). Model Designing of Internationalization Speed of High-tech Businesses (Case Study: Pharmaceutical Industry). Journal of Entrepreneurship Development, 15(3), 421-438. doi: 10.22059/jed.2022.337252.653871.(in Persian)
Hånell, S. M., & Nordman, E. R. (2019). What geographical scope works best for rapidly internationalizing SMEs?. Journal of Business & Industrial Marketing. 52(1), 754-782.
Hilmersson, M. & Johanson, M. (2016). Speed of SME internationalization and performance. Management International Review, 56, 67-94.
Jain, N. K., Celo, S., & Kumar, V. (2019). Internationalization speed, resources and performance: Evidence from Indian software industry. Journal of Business Research, 95, 26-37.
Jain, N. K., Pangarkar, N., Yuan, L., & Kumar, V. (2019). Rapid internationalization of emerging market firms—The role of geographic diversity and added cultural distance. International Business Review. 28(6), 105- 119.
Khoshgovian Fard, A. (2006). Q Methodology, Tehran: Sima Research Center Publications.
(in Persian)
Kim, D., Basu, C., Naidu, G. M. & Cavusgil, E. (2011). The innovativeness of born-globals and customer orientation: Learning from Indian born-globals. Journal of Business Research. 64(8), 879-886.
Knight, G. A. & Liesch, P. W. (2016). Internationalization: From incremental to born global. Journal of World Business, 51(1), 93-102.
Lanfranchi, A., Melo, P. L. D. R., Borini, F. M., & Telles, R. (2021). Institutional environment and internationalization of franchise chains: a regional and global analysis.
International Journal of Emerging Markets,
16(4), 726-744.
https://doi.org/10.1108/IJOEM-03-2019-0188
Liu, Y. (2017). Born global firms’ growth and collaborative entry mode: the role of transnational entrepreneurs. International Marketing Review, 114, 611-624.
Liu, Y.,
Bustinza, O.F.,
Vendrell-Herrero, F.,
Cooper, C. &
Vrontis, D. (2023). Exploring the influence of hybrid product–service offerings on firm internationalization strategies: an international perspective.
International Marketing Review, 40(4), 549-560.
https://doi.org/10.1108/IMR-10-2023-0288
Lo, J. T. Y. & Pan, S. (2022). Reflecting on COVID-19 and Internationalization of Higher Education: Implications and Complications. Annual Review of Comparative and International Education 2021, 119-133.
Madsen, T. K. (2013). Early and rapidly internationalizing ventures: Similarities and differences between classifications based on the original international new venture and born global literatures. Journal of International Entrepreneurship, 11(1), 65-79.
Maleki Min Bash Razgah, M., Alipour, S. & Asgharinajib, M. (2022). Identifying Mental Patterns of B2B Business Engagement on LinkedIn by the Q Method. Journal of Business Management, 14(4), 625-646. doi: 10.22059/jibm.2022.336993.4291(in Persian)
Mirvahedi, S. & Pira, D. (2019). Investigation of Entrepreneurs’ Decision-making Logic While Entering Foreign Markets Based on Effectuation and Causation. Journal of Business Management, 11(4), 992-1013. doi:10.22059/jibm.2019.264820.3203 (in Persian)
Mohr, A. & Batsakis, G. (2017). Internationalization Speed and Firm Performance: A Study of the Market-Seeking Expansion of Retail MNE.
Management International Review, 57, 153–177.
Mohr, A. & Batsakis, G. (2019). The Contingent Effect of TMT International Experience on Firms’ Internationalization Speed.
British Journal of Management, 30(4), 869-887.
Neupane, P.A. (2023). Advancing internationalization through an international network: a case study of a European institution. Tertiary Education and Management, 29(3), 279-293. https://doi.org/10.1007/s11233-023-09127-w
Nilchian, M., Kabaran zad Ghadim, M. R., Haghighat Monfared, J. & Edalatian Shahriari, J. (2021). Explaining the Entrepreneurial Strategy in the Internationalization of Banks. Strategic Studies of public policy, 11(40), 52-73. (in Persian)
Odorici, V. & Presutti, M. (2013). The entrepreneurial experience and strategic orientation of high-tech born global start-ups: An analysis of novice and habitual entrepreneurs. Journal of International Entrepreneurship, 11(3), 268-291.
Oliveira, L. & Johanson, M. (2021). Trust and firm internationalization: Dark-side effects on internationalization speed and how to alleviate them. Journal of Business Research, 133, 1-12.
Oliveira, R. H., Figueira, A. R. & Pinhanez, M. (2018). Uppsala model: A contingent theory to explain the rise of EMNEs. Internext: Revista Electrônica de Negócios Internacionais da ESPM, 13(2), 298-314.
Othman, N., Wong, Y. Y., Lean, Q. Y., Noor, N. M., & Neoh, C. F. (2020). Factors affecting self-management among adolescents and youths with type 2 diabetes mellitus: A meta-synthesis. European Journal of Integrative Medicine, 101, 563-576.
Park, T. & Rhee, J. (2012). Antecedents of knowledge competency and performance in born globals: The moderating effects of absorptive capacity. Management Decision, 29(4), 428-441.
Paul, J. & Rosado-Serrano, A. (2019). Gradual internationalization vs born-global/international new venture models. International Marketing Review, 43(4), 409-421.
Rienda, L., Ruiz-Fernández, L., Poveda-Pareja, E., & Andreu-Guerrero, R. (2022). CSR drivers of fashion SMEs and performance: the role of internationalization. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 27(3), 561-576.
San Emeterio, M. C., Juaneda-Ayensa, E., & Fernández-Ortiz, R. (2020). Influence of relationship networks on the internationalization process: the moderating effect of born global. Heliyon. 6(1), 31-48.
Schu, M., Morschett, D., & Swoboda, B. (2016). Internationalization speed of online retailers: A resource-based perspective on the influence factors. Management International Review, 56, 733-757.
Soltanzade, S., Rezvani, M., Mobini Dehkordi, A. & Abdoli Mohammad Abadi, T. (2020). Sustainable Internationalization Pattern in Iranian Pharmaceutical Technology Based Industries: Explaining the Actions Taken and Providing the Optimal Model. Journal of Improvement Management, 14(3), 23-45. doi: 10.22034/jmi.2020.115315 (in Persian)
Tabesh, A., Farhangi, A. A. & Hosseini, R. (2021). Developing a Model to Gain a Greater Share of International Markets for the Iranian Audio-Visual and Cinema Products. Journal of Business Management, 13(1), 153-183. doi: 10.22059/jibm.2020.300047.3806
(in Persian)
Talari, M., Pourvali Kakhaki, E. (2023). A process model for rapid Internationalization in born global firms. Management Research in Iran, 27(2), 152-181. (in Persian)
Teixeira, A. A. & Coimbra, C. (2014). The determinants of the internationalization speed of Portuguese university spin-offs: An empirical investigation. Journal of International Entrepreneurship, 12, 270-308.
Wang, L. & Li, S. (2018). Determinants of foreign direct and indirect investments from the institutional perspective. International Journal of Emerging Markets, 34(3), 549-562.
Wu, B. & Deng, P. (2020). Internationalization of SMEs from emerging markets: An institutional escape perspective. Journal of Business Research, 108, 337-350.
Yayla, S., Yeniyurt, S., Uslay, C., & Cavusgil, E. (2018). The role of market orientation, relational capital, and internationalization speed in foreign market exit and re-entry decisions under turbulent conditions. International Business Review, 27(6), 1105-1115.
Zahoor, N. & Al-Tabbaa, O. (2021). Post-entry internationalization speed of SMEs: The role of relational mechanisms and foreign market knowledge. International Business Review, 30(1), 101761.