شناسایی مؤلفه‌های استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش بر اساس تئوری داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد سلامی، آمل، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی شفق تنکابن، تنکابن، ایران.

10.22059/jibm.2024.362375.4622

چکیده

هدف: صنعت ورزش یکی از صنایعی است که بسیار رشد کرده و در جوامع مختلف، همواره توجه زیادی به آن شده است. در این صنعت، استفاده از استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه، به‌منظور جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قدیمی و افزایش فروش، امری ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا، شناسایی مؤلفه‌های استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش، به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در حوزۀ بازاریابی، در کانون توجه قرار گرفته است. در این مقاله با بهره‌گیری از تئوری داده‌بنیاد، مؤلفه‌های مهم و تأثیرگذار در استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش شناسایی و بررسی شده است. به‌دنبال ارائۀ نتایج به‌دست‌آمده، پیشنهادهایی برای توسعۀ استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش ارائه شده است.
روش: روش پژوهش حاضر، از نوع تئوری داده‌بنیاد است. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز و شناسایی مؤلفه‌ها مربوطه، از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و عمیق استفاده شد. چارچوب کلی مدل، بر اساس رویکرد تئوری داده‌بنیاد با رهیافت ساخت‌گرایانه چارمز (۲۰۱۴) بود. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد ورزشی، تولیدکنندگان محصولات ورزشی و کارشناسان حوزۀ صنعت ورزش و اساتید رشتۀ مدیریت ورزشی در نظر گرفته شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و به‌شیوۀ نمونه‌گیری متوالی بود (۱۵ نفر). برای بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی، از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گوبا (۱۹۸۵) شامل معیارهای اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری، اعتمادپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. کدگذاری مصاحبه‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس‌کیودا انجام شد. در تحقیق حاضر برای محاسبۀ پایایی بازآزمون، از بین مصاحبه‌های انجام شده، به‌صورت تصادفی ۳ مصاحبه انتخاب و هر یک از آن‏ها دو بار در فاصلۀ زمانی 30 روزه (یک ماه) توسط پژوهشگر کدگذاری شد. میزان پایایی 89/0 به‌دست آمد که مورد تأیید و قابل قبول بود.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عوامل مؤثر بر استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش عبارت‌اند از: ۱. فرصت‌گرایی و ارزشمندی که چهار شاخص ارزش‌آفرینی، توسعۀ بازار نوآورانه، کشف بازار نوآورانه و فرصت‌طلبی را شامل می‌شود؛ ۲. متغیرهای بازاریابی که چهار شاخص محصول/ ارتقای محصول، ترفیع نوآورانه، قیمت‌گذاری و توزیع نوآورانۀ محصول را شامل می‌شود؛ ۳. تمرکز بر مشتری که سه شاخص رضایت مشتری، مشتری‌مداری و کانال‌های نوآورانه را پوشش می‌دهد؛ ۴. بازاریابی یکپارچه که دو شاخص تمرکز بر بازار و نفوذ بازاریابی را دربرمی‌گیرد؛ ۵. جایگاه منحصربه‌فرد که دو شاخص کیفیت‌مداری و تغییر و اصلاح را شامل می‌شود؛ ۶. تصویر ذهنی مثبت که دو شاخص شبکه‌سازی و خوش‌نامی در بازار را پوشش می‌دهد؛ ۷. استراتژی و برنامه‌ریزی بازاریابی که از دو شاخص برنامه‌ریزی بازاریابی و راهبرد بازاریابی تشکیل شده است؛ ۸. تحقیقات بازار نوآورانه که دو شاخص منبع تحقیق نوآورانه و تحلیل بازار نوآورانه را دربرمی‌گیرد.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش دانش و بینش جدیدی را در خصوص توسعۀ استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش ارائه می‌دهد. به‌طور مشخص، دو عامل «فرصت‌گرایی و ارزش‌آفرینی» و «تمرکز بر مشتری»، به‌عنوان عوامل کلیدی و تأثیرگذار بر استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش شناسایی شدند که در ادبیات گذشته کمتر به آن‌ها توجه شده است. نتایج این مطالعه، به توسعۀ رویکردهای مؤثرتر در زمینۀ استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه در صنعت ورزش کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identification of Components of Innovative Marketing Strategies in the Sports Industry: A Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Esmaeilinezhad 1
  • Mohammad Sanaie 2
  • Azim Salahi Kojour 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Ayatollah Amoly Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Chalus Branch, Islamic Azad University, Chalus, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Sports Management, Non-profit Non-governmental Higher Education Institution Shafaq Tankabon, Tankabon, Iran.
چکیده [English]

Objective
The sports industry, as one of the fastest-growing and most important industries in different societies, has always received a lot of attention. In this industry, it is necessary to use innovative marketing strategies to attract new customers, retain old customers, and increase sales. In this regard, identifying the components of innovative marketing strategies in the sports industry has been considered one of the important issues in the field of marketing. In this article, using grounded data theory, important and influential components in innovative marketing strategies in the sports industry were identified and investigated. Following the presentation of the obtained results, suggestions were made for the development of innovative marketing strategies in the sports industry.
 
Methodology
The current research method is based on grounded theory. To collect the required data, library studies and semi-structured and in-depth interviews were used to identify the relevant components. The general framework of the model was based on the grounded theory approach, with the constructivist approach of Charmaz (2014). The statistical population included senior sports managers, sports product manufacturers, sports industry experts, and sports management professors. Sampling was done purposively through successive sampling (15 participants). Lincoln and Guba's (1985) evaluation criteria were used to assess the quality and credibility of the qualitative results, including the criteria of validity, transferability, reliability, and confirmability. The interviews were coded using MAXQDA software. In this research, to calculate the test-retest reliability, three interviews were randomly selected from the conducted interviews. Each was coded twice, with a 30-day (one-month) interval by the researcher. The reliability coefficient was 0.89, which was confirmed and acceptable.
 
Findings
The findings showed that the effective factors on innovative marketing strategies in the sports industry include opportunism and value (4 indicators: value creation, innovative market development, innovative market discovery, opportunism), marketing variables (4 indicators: product/product promotion, innovative promotion, pricing, innovative product distribution), customer focus (3 indicators: customer satisfaction, customer orientation, innovative channels), integrated marketing (2 indicators: market focus, marketing influence), unique positioning (2 indicators: quality orientation, change and improvement), positive mental image (2 indicators: networking, good reputation in the market), marketing strategy and planning (2 indicators: marketing planning, marketing strategy), and innovative market research (2 indicators: source of innovative research, innovative market analysis).
 
Conclusion
The findings of this research provide new knowledge and insight into the development of innovative marketing strategies in the sports industry. Specifically, two factors of "opportunism and value creation" and "customer focus" were identified as key and influential factors in innovative marketing strategies in the sports industry that have received less attention in previous literature. Therefore, the results of this study can contribute to the development of more effective approaches in the field of innovative marketing strategies in the sports industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • Innovative marketing
  • Competitive advantage
  • Sports industry
  • Opportunism
آقامحمدی، شیرین؛ خسروی زاده، اسفندیار و مندعلی‌زاده، زینب (1398). طراحی مدل مفهومی نوآوری استراتژیک در کسب‏وکارهای ورزشی بر اساس رویکرد فراترکیب، سومین کنگره ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت، رشت، 1-9.
احمدی، مجید؛ روستا، علیرضا؛ ملکی، محمدحسن و آسایش، فرزاد (1402). ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشران‌های مؤثر روی آینده بازاریابی نوآورانه در صنعت بانکداری با تمرکز بر فناوری بلاک‌چین. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 12(4)، 177-202.
بزرگی، سیدحمیدرضا؛ سمندر علی اشتهاردی، مژگان و لطفی هروی، محمدمهدی (1400). واکاوی بازاریابی نوآورانه و به‌کارگیری آن در سازمان‌ها. ترویج علم، 12(2)، 107-136.
حشمتی، افشین؛ محمدی‌فر، یوسف؛ حسین پور، مهدی و کرمی، جهانگیر. (1401). مفهوم‌پردازی مدل رفتار مصرف‌کننده در وضعیت بحران و ارائه استراتژی مناسب بازاریابی (مطالعه موردی: بحران کووید-19). مدیریت بازرگانی، 14(2)، 228-253.
روشندل اربطانی، طاهر؛ بنی‌حسینیان، بی‌تا؛ قلی پور، آرین و عباسی، طیبه (1402). طراحی مدل انطباق فرایندهای ۳۴۰۰۰ منابع انسانی با استراتژی‌های بازاریابی. مدیریت بازرگانی، 15(3)، 389-480.
سلمان‌پور سهی، عباس؛ اعرابی، سیدمحمد؛ پور عزت، علی اصغر و قایی، محمد (1400). مفهوم‌پردازی ماهیت اجرای استراتژیک برای تحقق استراتژی‌های سازمان. مدیریت بازرگانی، 13(3)، 655-689.
عرب، حسین (1399). بازاریابی نوآورانه، کنفرانس بین‏المللی مطالعات بین رشته‏ای در مدیریت و مهندسی، تهران، 1-8.
فخاریان، میثم؛ حسین زاده، علی و بستام، ‏هادی (1402). طراحی مدل نوآوری خدمات مبتنی بر هم‌آفرینی ارزش مشتری در صنعت هتلداری. مدیریت بازرگانی، 15(2)، 350-388.
فرتاش، کیارش و حبیبی آشتیانی، علیرضا (1401). تأثیر نوآوری در مدل کسب‌وکار بر عملکرد شرکت‏های مستقر در پارک‌ علم و فناوری دانشگاه شریف. مدیریت بازرگانی، 14(3)، 401-417.
محمدیان محمودی تبار، محمود؛ ستوده نژاد، سحر و بودلایی، حسن (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی نوآورانه در شرکت‏های کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 14(1)، 81-98.
 
References
Aghamohammadi, S., Khosravizadeh, E. & Mondalizadeh, Z. (2022). Designing a Strategic Innovation Model in Sports Business based on Grounded Theory. Sport Management Studies, 14(71), 85-116. (in Persian)
Ahmadi, M., Rousta, A., Maleki, M. H. & Asayesh, F. (2023). Providing a Framework to Identify the Drivers Influencing the Future of Innovative Marketing in the Banking Industry with a Focus on Blockchain Technology. Journal of Innovation and Creativity in Human Science, 12(4), 177-202. (in Persian)
Arab, H. (2020). Innovative Marketing, International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering, Tehran, 1-8. (in Persian)
Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of management, 17(1), 99-120.
Battour, M., Salaheldeen, M. & Mady, K. (2021). Exploring Innovative Marketing Opportunities for Halal Entrepreneurs in Hospitality and Tourism Industry. In SHS Web of Conferences (Vol. 124, p. 10001). EDP Sciences.
Bozorgi, S. H. R., Samandar Ali Eshtehardi, M. & lotfiheravi, M. (2021). Innovative Marketing: A literature Review. Popularization of Science, 12(2), 107-136. (in Persian)
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. sage.
Fakharyan, M., Hosseinzadeh, A. & Bastam, H. (2023). Designing a Service Innovation Model Based on Customer Value Co-creation in the Hospitality Industry. Journal of Business Management, 15(2), 350-388. (in Persian)
Fartash, K. & Habibi Ashtiani, A. (2022). Impact of Business Model Innovation on the Performance of Sharif S&T Park Tenants. Journal of Business Management, 14(3), 401-417. (in Persian)
Ferreira, J. & Coelho, A. (2020). Dynamic capabilities, innovation and branding capabilities and their impact on competitive advantage and SME’s performance in Portugal: The moderating effects of entrepreneurial orientation. International Journal of Innovation Science, 12, 255.
Goebert, C. (2020). Augmented reality in sport marketing: Uses and directions. Sports Innovation Journal, 1, 134-151.
Haddad, M. I., Williams, I. A., Hammoud, M. S. & Dwyer, R. J. (2019). Strategies for implementing innovation in small and medium-sized enterprises. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 16(1), 12–29.
Heshmati, A., Mohamadifar, Y., Hosseinpour, M. & Karami, J. (2022). Conceptualizing the Model of Consumer Behavior during Crisis and Formulating a Marketing Strategy (Case Study: Covid-19 Crisis). Journal of Business Management, 14(2), 228-253. (in Persian)
Hung, N. T. & Yen, K. L. (2022). Towards sustainable internationalization of higher education: Innovative marketing strategies for international student recruitment. Sustainability, 14(14), 8522.
Kamarulzaman, N. H., Khairuddin, N. H., Hashim, H. & Hussin, S. R. (2023). Measuring market orientation, innovative marketing strategies and performance: evidence from the Malaysian agro-food manufacturers. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, 13(2), 211-228.
Ka-sing, L. (2020). Research on the Development of Sports Industry Structure in China. structure, 2(9), 19-22.
Kotler, P. (1994). Analysis, planning, implementation and control. Prentice Hall International.
Li, M., Shi, Y. & Peng, B. (2022). The Analysis and Research on the Influence of Sports Industry Development on Economic Development. Journal of Environmental and Public Health, 2022.
Lincoln, Y.S. & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Lukas, B. A. & Ferrell, O. C. (2000). The effect of market orientation on product innovation. Journal of the academy of marketing science, 28(2), 239-247.
Mariadoss, B. J., Tansuhaj, P. S. & Mouri, N. (2011). “Marketing capabilities and innovation-based strategies for environmental sustainability: An exploratory investigation of B2B firms”. Industrial Marketing Management, 40(8), 1305-1318.
Millington, R., Giles, A. R., van Luijk, N. & Hayhurst, L. M. (2022). Sport for sustainability? The extractives industry, sport, and sustainable development. Journal of Sport and Social Issues, 46(3), 293-317.
Mohammadian Mahmoudi Tabar, M., Sotoodeh, S. & Boudlaie, H. (2021). Identifying the effective factors of innovative marketing in SMEs in the IT industry. Journal of Entrepreneurship Development, 14(1), 81-98. (in Persian)
Mondalizadeh, Z., Ehsani, M., Kozechian, H. & Honari, H. (2021). Sport Sustainable Development; Concepts, Barriers, and Proposals. Sport Management and Development, 10(1), 1-10. (in Persian)
Popescu, C., Ionescu, R. & Gigauri, I. (2023). The Past, Present, and Future of Sustainable Marketing. In Handbook of Research on Achieving Sustainable Development Goals with Sustainable Marketing (pp. 18-40). IGI Global.
Ren, S. (2021). Sustainable competitive advantage and marketing innovation in companies. Management Science Letters, 12(3), 413-433.
Roushandel Arbatani, T., Bani Hoseinian, B., Gholipor, A. & Abbasi, T. (2023). Developing an Adaptation Model for 34,000 Human Resources Processes Using Marketing Strategies. Journal of Business Management, 15(3), 389-480. (in Persian).
Salmanpour Sohi, A., Aarabi, S. M., Pourezzat, A. A. & Aghaei, M. (2021). Conceptualizing the Nature of Strategic Execution to Organizational Strategies Implementation. Journal of Business Management, 13(3), 655-689.
Salunke, S., Weerawarden, J. & McColl- Kennedy, J. R. (2020). Competing through service innovation: The role of bricolage and entrepreneurship in project-oriented firms. Journal of Business Research 66 (8), 1085-1097.
Sathana, V., Velnampy, T. & Rajumesh, S. (2021). Role of Innovative Marketing Strategy for Success of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). In New Horizons in Management, Leadership and Sustainability (pp. 57-79). Springer, Cham.
Seretny, M. (2019). Sustainable behavior–the need of change in consumer and business attitudes and behavior. Foundations of Management, 11(1), 197-208.
Stemler, S. E. (2004). A comparison of consensus, consistency, and measurement approaches to estimating interrater reliability. Practical Assessment, Research, and Evaluation, 9(1).
Yue, Y., Rui, W. & Ling, S. C. S. (2020). Development of E-sports industry in China: current situation, Trend and research hotspot. International Journal of Esports, 1(1).
Yuldashov, I., Umaralievich, K. U., Goynazarov, G. & Abdurakhmonov, S. (2021). Innovative development strategy in the field of sports and the basics of its organization. Asian Journal of Research in Social Sciences and Humanities, 11(11), 48-53.