نگاشت و تحلیل روند پژوهش‏های استراتژی خروج: ترکیبی از بیبلیومتری و مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استاد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

هدف: با توجه به ضعف پژوهش‌های داخلی و پراکندگی و فقدان تحلیل نظام‌مند از پژوهش‌های جهانی انتشار یافته در حیطه استراتژی خروج از کسب‌وکار، هدف اصلی این پژوهش، ترکیب یافته‌های تحقیقات طی سه دهه گذشته و ارائه تصویر کلان و فراهم‌آوردن بینشی ارزشمند از جهت‌گیری و روند پژوهش‌ها در این حوزه، به‌منظور کمک به بهبود جریان پژوهشی در آینده است تا شکاف موجود در تحقیقات این حوزه پوشش داده شود.
روش: از تلفیق دو روش مرور نظام‌مند و روش کتاب‌سنجی، به‌کمک نرم‌افزار برنامه‌نویسی «آر» برای شناسایی و تحلیل روند مطالعات استراتژی خروج از کسب‌وکار استفاده شده است.
یافته‌ها: بررسی شبکه هم‌رخدادی واژه‌های کلیدی نشان می‌دهد که سه شبکه با محوریت موضوعاتی همچون عملکرد، فروش دارایی و بقا شکل گرفته‌اند و به‌ترتیب بزرگ‌ترین شبکه هم‌رخدادی هستند. این واژگان بیشترین رشد انباشتی را در ۳۰ سال اخیر داشته‌اند که گویای اهمیت موضوعی آن‌ها، در پژوهش‌های استراتژی خروج است. برای مثال، واژه «عملکرد» با مفاهیمی همچون اکتساب، حکمرانی، تنوع‌گرایی و تصمیم‌گیری، بیشترین هم‌رخدادی (هم‌کاربردی) را داشته است. با توجه به یافته‌های حاصل از تحلیل هم‌استنادی منابع، نشریه‌های مدیریتی بیشترین ارجاعات را به یکدیگر داشته‌اند و دو خوشۀ بعدی، به‌ترتیب نشریه‌های مربوط به حوزه مدیریت مالی و اقتصاد است. چهار روند اصلی محرک‌های خروج، تصمیم‌گیری خروج، نحوۀ خروج و پیامدهای خروج، در تحقیقات استراتژی خروج شناسایی شدند. همچنین تحقیقات در این حوزه، بر اساس چندین دیدگاه نظری مانند نظریۀ نمایندگی، حاکمیت شرکتی، نظریۀ دیدگاه مبتنی بر منابع و قابلیت پویا تبیین شده است.
نتیجه‌گیری: تحقیقات مربوط به واگذاری‌ها، همچنان تحت سلطه مطالعات محرک‌ها و پیامدهای خروج است. محققان استراتژی، دو عامل محرک و پیامدهای خروج را به‌طور عمده، بر اساس نظریۀ نمایندگی، اقتصاد هزینه مبادله، دیدگاه مبتنی بر منابع و نظریۀ تکاملی بررسی و تبیین می‌کنند. تحقیقات موجود در خصوص حیطۀ مالی نیز، بیشتر روی اثر خروج بر عملکرد شرکت تابعه و سوابق مالی شرکت مادر (پس از خروج) متمرکزند و دیدگاه تئوری مورد توجه محققان در این حیطه، نظریۀ نمایندگی است. در حیطه اقتصاد نیز محققان با بررسی عوامل اقتصادی خُرد و کلان مانند تمرکز، رشد و اندازه و سودآوری صنعت، صرفه‌جویی به مقیاس، شدت سرمایه و هزینۀ ریخته شده، به تبیین موانع ورود و خروج از صنعت و همچنین، محرک‌های خروج از کسب‌وکار می‌پردازند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، موضوعات ذیل، برای شکل دهی به جریان تحقیقات آتی پیشنهاد می‌شود: نقش تنوع‌گرایی به‌عنوان محرک خروج؛ نقش حاکمیت شرکتی در کاهش عملکرد و خروج از کسب‌وکار؛ عوامل مؤثر در تصمیم‌گیری خروج در زمان بهینه و غیربهینه؛ بررسی نقش امکان به‌کارگیری مجدد منابع سازمان در کسب‌وکار جدید، به‌عنوان تسهیلگر خروج و کاهش‌دهندۀ پیامدهای منفی خروج؛ بررسی نقش قابلیت‌های سازمانی در شناخت و رصد به‌موقع سیگنال‌های محرک خروج؛ بررسی پیامدهای خارجی و داخلی ناشی از خروج از کسب‌وکار و چگونگی پاسخ به آن‌ها.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mapping and Analysis of Exit Strategy Research: A Bibliometrics and Systematic Review

نویسندگان [English]

  • Alireza Valipour 1
  • Ali Heidari 2
  • Mohammad Ali Shahhosseini 3
  • Asadollah Kordnaiej 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Faculty of Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Business Management, Faculty of Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Prof., Department of Business Management, Faculty of Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Business exit strategies are fundamental to ensuring a company's long-term viability. Despite their critical role, this area of research has been surprisingly understudied. This knowledge gap can leave companies unprepared to navigate the complexities of exiting a market or business venture. To bridge this critical knowledge gap, our study conducts a systematic literature review, analyzing research findings from the past three decades (1990-2022). By synthesizing key findings, we aim to provide a comprehensive overview of current research trends in business exit strategies. This analysis will not only offer valuable insights into existing knowledge but also identify potential gaps and opportunities for future exploration. By understanding the research landscape, we can pave the way for more informed decision-making and successful business exit strategies.
 
Methodology
We employed a combined approach of systematic literature review and bibliometrics using R programming to analyze trends in business exit research.
 
Findings
A co-occurrence network analysis revealed three main thematic clusters in business exit research i.e., performance, asset sales, and survival. These clusters, representing the most frequently co-occurring keywords within the field, exhibit the highest cumulative growth over the past three decades. This highlights their thematic significance in exit strategy research. For instance, "performance" frequently co-occurs with concepts like acquisition, governance, diversification, and decision-making, suggesting its central role in exit decisions. Similarly, a review of co-citations identified management publications as the most interconnected followed by financial management and economics publications. This suggests a disciplinary gap within the research area. Four key research themes emerged from the analysis were exit drivers, exit decisions, exit modes, and consequences. Additionally, several theoretical perspectives emerged, including agency theory, corporate governance, resource-based view, and dynamic capability theory.
 
Conclusion
The research landscape is dominated by studies on exit drivers and exit consequences, often explained through frameworks such as agency theory, transaction cost economics (TCE), resource-based view (RBV), and evolutionary theory. Financial research focuses on the exit's impact on subsidiary performance and parent company financials, while economics explores industry factors influencing exit decisions. Financial researchers primarily investigate the exit's impact on subsidiary performance and the parent company's post-exit financial health. Agency theory is the dominant theoretical framework in this area. Economists examine how micro and macroeconomic factors (industry concentration, growth, size, profitability), economies of scale, capital intensity, and sunk costs influence barriers to entry and exit, ultimately driving business exits. Based on these findings, future research avenues include investigating the role of diversification as a driver of business exits, exploring how corporate governance structures influence both firm performance and exit decisions, analyzing factors contributing to non-optimal timing of business exits, examining the potential for reusing resources in new ventures to facilitate exits and minimize negative consequences, investigating the role of organizational capabilities in early detection of exit signals, and conducting a comprehensive exploration of both internal and external consequences of business exits, along with effective response strategies.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bibliometric
  • Business exit strategy
  • Systematic review
حیدری، علی؛ والی پور، علیرضا (1396). پژوهش‏های مدیریت استراتژیک در ایران: مروری بر آثار انتشاریافته در نشریه‎های علمی ـ پژوهشی داخلی طی سال‏های 1380 تا 1393. مدیریت بازرگانی، 9(1)، 83-102.
رحمان سرشت، حسین و هرندی، عطاءاله (1396). بررسی اثر کنترل راهبردی حاکمیت شرکتی بر راهبری اثربخش شرکت‏های پذیرفته‌‌شده در بورس اوراق بهادار. مدیریت بازرگانی، 9(3)، 485-506.
عازم، افسر؛ گرایی نژاد، غلامرضا؛ دقیقی اصلی، علیرضا و خسروی نژاد، علی اکبر (1400). بررسی عوامل ساختاری و محیطی بر پویایی‌های ورود و خروج بنگاه‏ها به بازار در صنایع ایران. بررسی مسائل اقتصاد ایران، 2 (16)، 225-253.
فیض‏پور، محمد علی و عرب نجف‌آبادی، محسن (1393). رشد صنعت و خروج بنگاه‏های صنعتی: رهیافت مدل شبکه‌های عصبی مصنوعی. پژوهش‏های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، ۱۴ (۴)، 57- 78.  
فیض‏پور، محمد علی؛ کاظمی، ابوطالب؛ مکیان، سیدنظام الدین و حاج امینی نجف آبادی، مهدی (1398). رویکرد خرد و کلان به خروج بنگاه‏های صنایع تولیدی ایران. فصلنامه علمی نظریه‏های کاربردی اقتصاد، 6(4)، 53-84.
فیض‏پور، محمدعلی و رضایی نوجینی، عباس (1391). سطح تکنولوژی و احتمال خروج بنگاه‏های جدیدالورود صنایع تولیدی ایران با استفاده از مدل مخاطره کاکس. پژوهش‏های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، ۲ (۳)، 107- 132.
فیض‌پور، محمدعلی؛ کاظمی، ابوطالب؛ مکیان، سید نظام الدین و حاج امینی، مهدی (1400). عوامل محیطی و تأثیر آن بر خروج بنگاه‏های صنایع تولیدی ایران: رهیافت اقتصادسنجی فضایی. فصلنامه علمی پژوهش‏های اقتصاد صنعتی، 5(15)، 49-62.
نیکوکار، غلامحسین؛ جهان بیک لویی، علی؛ فرهادی، علی و علیدادی، یاسر (1393). رابطه سازوکارهای حاکمیت شرکتی با هزینه‌های نمایندگی متشکل از شرکت‏های ایرانی. مدیریت بازرگانی، 6(2)، 401-416.
هاشمی، سید رامین؛ مشبکی اصفهانی، اصغر؛ کردنائیج، اسدالله و خدادادحسینی، سید حمید (1400). مدل‌سازی استراتژی تنوع‌بخشی در شرکت‏های چند کسب‌وکاره خصوصی ایرانی. مدیریت بازرگانی، 13(1)، 42-65.
 
References
Aggarwal, R.K. & Samwick, A. A. (2006). Empire-builders and shirkers: Investment, firm performance, and managerial incentives. Journal of Corporate Finance 12: 489–515.
Ahn, S. & Walker, M. D. (2007). Corporate governance and the spinoff decision. Journal of Corporate Finance, 13(1), 76–93.
Alexander, G., Benson, P. G. & Kampmeyer, J. (1984). Investigating the valuation effects of announcement of voluntary corporate sell-offs. Journal of Finance, 39, 503-517.
Amiri, S., King, D. & DeMarie, S. (2020). Divestiture of prior acquisitions: competing explanations of performance. Journal of Strategy and Management, 13(1), 33-50.
Andrews, K. (1971). The concept of corporate strategy. Homewood, IL: Irwin.
Ansoff, H. I. (1965). Corporate strategy: An analytical approach to business policy approach for growth and expansion. New York: McGraw-Hill.
Aria, M. & Cuccurullo, C. (2017). Bibliometrix: An R-tool for comprehensive science mapping analysis. Journal of Informetrics, 11(4), 959-975.
Azem, A., Garainejad, G., DaghighiAsli, A., & Khosravi Nejad, A. A. K. N. (2022). Investigating structural and environmental factors on the dynamics of firms entering and exiting the market in Iranian industries.  Journal of Iranian Economic Issues, 8(2), 225-253. doi: 10.30465/ce.2022.7345 (in Persian)
Benito, G.R. (1997). Divestment of foreign production operations. Applied Economics, 29(10), 1365-1377.
Bergh, D. D. (1995). Size and relatedness of units sold: An agency theory and resource-based perspective. Strategic Management Journal, 16(3), 221-239.
Bergh, D.D. & Lawless, M.W. (1998). Portfolio restructuring and limits to hierarchical governance: The effects of environmental uncertainty and diversification strategy. Organization Science, 9(1), 87-102.
Bernard, A.B. & Jensen, J.B. (2007). Firm structure, multinationals, and manufacturing plant deaths. The Review of Economics and Statistics, 89(2), 693-713.
Berry, H. (2010). Why do firms divest? Organization Science, 21(2), 380-396.
Bowman, E. & Singh, H. (1993). Corporate restructuring: Reconfiguring the firm. Strategic Management Journal, 14(Special Issue), 5-14.
Brauer, M. (2006a). What have we acquired and what should we acquire in divestiture research? A reviewand research Agenda. Journal of Management, 32(6), 751–785.
Brauer, M., Mammen, J., & Luger, J. (2017). Sell-Offs and Firm Performance: A Matter of Experience? Journal of Management, 43(5), 1359–1387.
Burgelman, R. A. (1994). Fading memories - a process theory of strategic business exit in dynamic environments. Administrative Science Quarterly, 39(1), 24-56.
Chang, S. J. (1996). An evolutionary perspective on diversification and corporate restructuring entry, exit, and economic performance during 1981–89. Strategic Management Journal, 17, 587–611.
Chang, S. J. & Singh, H. (1999). The impact of modes of entry and resource fit on modes of exit by multibusiness firms. Strategic Management Journal, 20(11), 1019-1035.
Chen, H.L. & Guo, R.J. (2005). On corporate divestiture. Review of Quantitative Finance and Accounting, 24 (4), 399-421.
Chiu, S, C., Johnson, R A., Hoskisson. R, E., Pathak, S.( 2016) The impact of CEO successor origin on corporate divestiture scale and scope change. The Leadership Quarterly, 27(4), 617-633.
Decker, C. & Mellewigt, T. (2012). Business Exit and Strategic Change: Sticking to the Knitting or Striking a New Path? British Journal of Management, 23(2), 165-178.
Dial, J. & Murphy, K. J. (1995). Incentives, downsizing, and value creation at General Dynamics. Journal of Financial Economics, 37, 261–314.
Dial, J. & Murphy, K. J. (1995). Incentives, downsizing, and value creation at General Dynamics. Journal of Financial Economics, 37, 261–314.
Doan, T. T., Rao Sahib, P. & van Witteloostuijn, A. (2018). Lessons from the flipside: How do acquirers learn from divestitures to complete acquisitions? Long Range Planning, 51(2), 252–266.
Dranikoff, L., Koller, T. & Schneider, A. (2002). Divestiture: Strategy’s missing link. Harvard Business Review, 80(5), 74-83.
Elfenbein, D. W. & Knott, A. M. (2015). Time to exit: rational, behavioral, and organizational delays. Strategic Management Journal, 36(7), 957-975.
Feizpour, M. A. & Rezaei Nojini, A. (2012). Technology Level and Exit Probability of New Firms in Manufacturing Industries of Iran Using Cox Hazard Model. Quarterly Journal Economic Research, 12 (3), 107-132. (in Persian)
Feizpour, M. A. & Arab Najafabadi, M. (2015). Industry Growth and Industrial Firms Exit: Artificial Neural Network Approach. Quarterly Journal Economic Research, 14 (4), 57-78. (in Persian)
Feizpour, M. A., Kazemi, A., Makiyan, S. N. & Hajamini, M. (2021). Environmental Factors and Their Impact on the Exit of Manufacturing Firms: A Spatial Econometrics Approach. Industrial Economic Researches, 5(15), 49-62. doi: 10.30473/indeco.2021.7958
(in Persian)
Feizpour, M.A., Kazemi, A., Makiyan, S.N. & Haj Amini Najafabadi, M. (2020). The Micro and Macro Approach to the Exit of Iranian Industrial Firms. Journal of Applied Theories of Economics, 6(4), 53-84. (in Persian)
Feldman, E. R. (2014). Legacy divestitures: Motives and implications. Organization Science, 25(3), 815-832.
Foster, L., Haltiwanger, J. & Krizan, C. J. (2005). Market selection, reallocation and restructuring in the U.S. retail trade sector in the 1990s. Working paper from the Bureau of the Census, December 2005.
Greening, D.W. & Johnson, R.A. (1996). Do managers and strategies matter? Journal of Management Studies, 33(1), 25–51.
Hamilton, R.T. & Chow, Y.K. (1993). “Why managers divest – evidence from New Zealand’s largest companies. Strategic Management Journal, 14(6), 479-484.
Hashemi, S. R., Moshabbaki Esfahani, A., Kordnaeij, A., & Khodadadhoseini, S. H. (2021). Modeling a Diversification Strategy for Iranian Private Multi-Business Companies.  Journal of Business Management, 13(1), 42-65. doi: 10.22059/jibm.2019.288758.3638 (in Persian)
Haspeslagh, P. C. & Jemison, D. B. (1991). Managing acquisitions: Creating value through corporate renewal. Free Press.
Haynes, M., Thompson, S. & Wright, M. (2003). The determinants of corporate divestment: evidence from a panel of UK firms. Journal of Economic Behavior and Organization, 52(1), 147-166.
Hayward, M.L. & Shimizu, K. (2006). De-commitment to losing strategic action: evidence from the divestiture of poorly performing acquisitions. Strategic Management Journal, 27(6), 541–557.
Heidari, A. & Valipour, A. (2017). Strategic Management Research in Iran: An Overview of Published Works in Domestic Scientific Journals during 2002 to 2015.  Journal of Business Management, 9(1), 83-102. doi: 10.22059/jibm.2017.62319 (in Persian)
Hite, G. & Owers, J. (1983). Security price reaction around corporate spin-off announcements. Journal ofFinancialEconomics, 12, 409-436.
Hoetker, G. & Agarwal, R. (2007). Death hurts, but it isn’t fatal: the postexit diffusion of knowledge created by innovative companies. Academy of Management Journal, 50(2), 446–467.
Hopkins, H.D. (1991). Acquisition and divestiture as a response to competitive position andmarket structure. Journal of Management Studies, 28(6), 665-677.
Hoskisson, R. O. & Johnson, R. A. (1992). Corporate restructuring and strategic change: The effect on diversification strategy and R&D intensity. Strategic Management Journal, 13, 625-634.
Jain, P. (1985). The effect of voluntary sell-off announcements on shareholder wealth. Journal of Finance, 40, 209-224.
Johnson, R.A. (1996). Antecedents and outcomes of corporate refocusing, Journal ofManagement, 22(3), 439-483.
Kahlert, T. (2010). Portfolio restructuring: a decision-making perspective. Dissertation, University of St. Gallen.
Kaiser, M. J. & Stouraitis, A. (2001). Reversing corporate diversification and the use of proceeds from asset sales: The case of Thorn EMI. Financial Management, 30 (4), 63–102.
Karakaya, F. (2000). Special Issue: Market Exit - Market Exit and Barriers to Exit: Theory and Practice, Psychology & marketing, NY: Wiley, ISSN 0742-6046.
Khan, A.Q. & Mehta, D.R. (1996). Voluntary divestitures and the choice between sell-offs and spin-offs. Financial Review, 31(4), 885-912.
Kieliszek, A. (2017). Corporate Divestment Decision Factors: A Systematic Review.  Junior Management Science, 2(3), 104–123.
King, D. R., Slotegraaf, R. J. & Kesner, I. F. (2008). Performance implications of firm resource interactions in the acquisition of R&D-intensive firms. Strategic Management Journal, 29(12), 1307-1325.
King, D. R., Slotegraaf, R. J., & Kesner, I. F. (2008). Performance implications of firm resource interactions in the acquisition of R&D-intensive firms. Strategic Management Journal, 29(12), 1307-1325.
Kolev, K. D. (2016). To Divest or not to Divest: A Meta-Analysis of the Antecedents of Corporate Divestitures. British Journal of Management, 27(1), 179-196.
Kubacki,  K., Thiele, S., Lahtinen, V. &  Parkinson, V. (2015). A systematic review assessing the extent of social marketing principle use in interventions targeting children (2000-2014),  Young Consumers, 16 (2), 141 – 158.
Lee, D. & Madhavan, R. (2010). Divestiture and Firm Performance: A Meta-Analysis. Journal of Management, 36(6), 1345-1371.
Lee, G. K. & Parachuri, S. (2016). Resource Redeployment through Exit and Entry: Threats of Substitution as Inducements, Resource Redeployment and Corporate Strategy. T. B. Folta, C. E. Helfat & S. Karim. Bingley, Emerald Group Publishing Ltd. 35: 89-124.
Markides, C. & Singh, H. (1997). Corporate restructuring: A symptom of poor governance or a solution to past managerial mistakes? European Management Journal, 15(3), 213-219.
McNamara, G., Moon, H. & Bromiley, P. (2002). Banking on commitment: intended and unintended consequences of an organization’s attempts to attenuate escalation of commitment. Academy of Management Journal, 45, 443–452.
Montgomery, C. A. & Thomas, A. R. (1988). Divestment: Motives and Gains. Strategic Management Journal, 9(1), 93–97.
Moschieri, C. & Mair, J. (2008). Research on Corporate Divestitures: A Synthesis. Journal of Management & Organization, 14(4), 399-422.
Mulherin, H. J. & Boone, A. L. (2000). Comparing acquisitions and divestitures. Journal of Corporate Finance, 6, 117-139.
Nguyen, P. & Rahman, N. (2015). Which governance characteristics affect the incidence of divestitures in Australia? Australian Journal of Management, 40(2), 351–374.
Nikookar, G., Jahanbeyklouei, A., Farhadi, A. & Alidadi, Y. (2014). The Relationship of Corporate Governance Mechanisms with Costs of the Agencies of Iranian Companies.  Journal of Business Management, 6(2), 401-416. doi: 10.22059/jibm.2014.51380
(in Persian)
Nixon, T. D., Roenfeldt, R. L. & Sicherman, N. W. (2000). The choice between spin-offs and sell-offs. Review of Quantitative Finance and Accounting, 14, 277–288.
Pidun, U., Rubner, H., Krühler, M., Untiedt, R. & Nippa, M. (2011). Corporate portfolio management: theory and practice. Journal of Applied Corporate Finance, 23(1), 63–76.
Porter, M.E. (1976). Please note location of nearest exit: exit barriers and planning. California Management Review, 19, 21–33.
Rahmanseresht, H. & Harandi, A. O. (2017). Examining the Impact of Corporate Governance Strategic Control on the Effectiveness Governance of Corporation in Stock Market. Journal of Business Management, 9(3), 485-506. (in Persian)
Rajagopalan, N., Rasheed, A.M. & Datta, D.K. (1993). Strategic decision processes: critical review and future directions.  Journal of Management,19(2), 349–384.
Rodriguez, M., Dixon, A. L. & Peltier, J. W. (2014). A review of the interactive marketing literature in the context of personal selling and sales management.  Journal of Research in Interactive Marketing, 8 (4), 294 – 308.
Rousseau, D. M. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of evidence-based management. Oxford University Press.
Sandri, S., Schade, C., Musshoff, O. & Odening, M. (2010). Holding on for too long? An experimental study on inertia in entrepreneurs’ and non-entrepreneurs’ disinvestment choices. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 30–44.
Schlingemann, F.P., Stulz, R.M. & Walkling, R.A. (2002). Divestitures and the liquidity of the market for corporate assets. Journal of Financial Economics, 64(1), 117-144.
Schmidt, F. (2008). Meta-Analysis: A Constantly Evolving Research Integration Tool. Organizational Research Methods, 11(1), 96–113. doi:10.1177/1094428107303161
Shimizu, K. & Hitt, M.A. (2005). What constrains or facilitates divestitures of formerly acquiredfirms? The effects of organizational inertia. Journal of Management, 31(1), 50-72.
Silva, P. & Moreira, A.C.  (2019). A systematic review of the literature on industrial divestment. Baltic Journal of Management, 14(3), 443-461.
Singh, H. (1993). Challenges in researching corporate restructuring. Journal of ManagementStudies, 30(1), 147-172.
Sinha, D.K. (1990). The contribution of formal planning to decisions. Strategic Management Journal, 11(6), 479–492.
Soleimani, N., Albadavi, A., Aghdasi, M. & Ostadi, B. (2017). Evaluating the Relationship between Quadruple Concept of CLV and Triple Organization Values in Insurance Companies. Journal of Business Management, 9(3), 527-550. doi: 10.22059/jibm.2017.223091.2401 (in Persian)
Taylor, M.L. (1988). Divesting business units: making the decision and making it work. Lexington Books, Lexington.
Van Kranenburg, H. L., Palm, F. C. &Pfann, G. A. (2002). Exit and survival in a concentrating industry: The case of daily newspapers in the Netherlands. Review of Industrial Organization, 21, 283-303.
Villalonga, B. & McGahan A. M. (2005). The choice among acquisitions, alliances, and divestitures. Strategic Management Journal, 26(13), 1183-1208.
Wood, A. (2009). Capital rationalization and exit strategies. Strategic Management Journal, 30(1), 25-44.
Wright, P. & Ferris, S. P. (1997). Agency Conflict and Corporate Strategy: The Effect of Divestment on Corporate Value. Strategic Management Journal, 18, 77-83.