ارائه مدل رفتار جست و جوی مصرف کنندگان در فضای آنلاین یرای کالاهای تجربه محور و جست و جومحور

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه بازاریابی و توسعه بازار، دانشکده کسب و کار

2 استادیار، گروه تجارت، دانشکده تجارت و بازرگانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران.

3 دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jibm.2024.378560.4817

چکیده

چکیده

هدف: در سال‌های اخیر تجارت الکترونیک رشد بسیار زیادی داشته است. اگرچه اینترنت، منبع اطلاعاتی مهمی برای کالاهای جستجو محور و کالاهای تجربه محور است، نوع اطلاعاتی که مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند و نحوه تصمیم‌گیری آنها در رابطه با این دو نوع کالا متفاوت است. لذا توجه به این تفاوت‌های رفتاری مصرف‌کنندگان، کاربردهای مهمی برای اقدامات بازاریابی دارد. در دنیای امروز، دانش درباره رفتار جستجو محور مصرف‌کنندگان در رابطه با کالاهای متفاوت، برای درک رفتار خرید آنها و برای برنامه‌ریزی ارتباطات بازاریابی حیاتی است. از آنجایی که پژوهش‌های کمی در زمینه رفتار جستجویی مصرف‌کنندگان با در نظر گرفتن تفاوت بین نوع کالاها انجام شده است، لذا لازم است این حوزه با دقت بیشتری بررسی شود. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدلی برای رفتار جستجویی مصرف‌کنندگان در رابطه با کالاهای جستجو محور و تجربه محور است.

روش‌: روش تحقیق مورد نظر کیفی است؛ بدین صورت که طراحی مدل مفهومی با مصاحبه با خبرگان انجام می‌شود. نمونه‌گیری در این پژوهش به صورت نمونه‌گیری هدفمند و انتخابی با حداکثر تنوع است. برای گرداده‌آوری داده، از مصاحبه عمیق ساختارنیافته با خبرگان دانشگاهی و حرفه‌ای استفاده شده است و از 10 خبره جهت مصاحبه تا اشباع نظری استفاده شده است.در این پژوهش، سعی بر این است که با کدگذاری سیستماتیک و رفت و برگشتی گزاره‌های بیان شده توسط نمونه‌های پژوهش، مضامین یا مفاهیم اصلی صحبت‌های ایشان استخراج و دسته‌بندی و جمع‌بندی نهایی انجام شود. دلیل عدم استفاده از مصاحبه ساختاریافته، نبود پیشینه پژوهش و مدل مشخصی در ادبیات و نیز گستردگی دامنه موضوعات پژوهش است. تلاش شده است برای حداکثرسازی تنوع شرکت‌کنندگان، افراد انتخاب شده دارای ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، مناطق جغرافیایی و شغل) متفاوتی باشند. سپس با مراجعه به آنها، مصاحبه و کدگذاری صحبت‌های ایشان، با انجام تعداد10 مصاحبه، کدگذاری مصاحبه‌ها به اشباع نظری رسید.

یافته‌ها: به منظور تحلیل داده‌های کیفی حاصل از مصاحبه با خبرگان از روش تحلیل ساختاری استفاده می‌شود. بر اساس نتایج کد گذاری مصاحبه‌ها، تعداد 219 کد از تحلیل داده‌های مصاحبه استخراج شد. این کدها سپس به 9 مفهوم و 7 تم گروه‌بندی شدند. مفهوم پیشایندهای رفتار جستجویی با سه تم، تعدیل‌گرهای رفتار جستجویی یک تم، رفتار جستجویی یک تم، پیامدهای رفتار جستجویی یک تم، تعدیل‌گرهای خرید یک تم، تعدیل‌گرهای رفتار پس از خرید یک تم و رفتار پس از خرید یک تم گروه‌بندی گردید.

نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که نوع کالا (کالاهای جستجو محور و تجربه محور) به رفتار جستجویی مصرف‌کنندگان اثر می‌گذارند. همچنین، داده‌های حاصل از مصاحبه نشان می‌دهند که پیچیدگی کالا، قیمت کالا و تکرار خرید کالا نیز به رفتار جستجویی مصرف‌کنندگان اثر می‌گذارند.

در رابطه با متغیرهای تعدیل‌گری که در رابطه بین نوع کالا و رفتار جستجویی ایفای نقش می‌کنند. به علاوه، طبق یافته‌های پژوهش، شخصیت فرد، جدید بودن محصول، برند و اعتبار سایت، سیاست مرجوعی، برنامه وفاداری، موقعیت اجتماعی، ارزش‌ها، سبک زندگی، محل زندگی، گروه‌های مرجع، تأییدکننده مشهور، حجم اطلاعات و محتوای مناسب درباره محصول، نقدهای سایر افراد، ادراک و تداعی برند در ذهن مشتری نیز می‌توانند به عنوان متغیرهای تعدیل‌گر ایفای نقش کنند و سایر نتایج که جزئیات آن در مقاله ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Model of consumer search behavior in the online space for experimental goods and search

نویسندگان [English]

  • Hashem Aghazadeh 1
  • سجاد Khani 2
  • Mozhde Khoshnevis 3
1 Associate Prof., Faculty of Business Management, Tehran University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Trade department, Faculty of commerce and trade, College of management, University of Tehran,
3 faculty of management, University of Tehran, Tehran, Irann
چکیده [English]

Objective: In recent years, e-commerce has grown a lot. Although the Internet is an important source of information for search goods and experiential goods, the type of information that consumers seek and how they make decisions about these two types of goods are different. Therefore, paying attention to these behavioral differences of consumers has important applications for marketing actions. In today's world, knowledge about consumers' search behavior for different products is critical to understand their purchasing behavior and to plan marketing communications. Since few researches have been done in the field of consumers' search behavior considering the difference between the types of goods, it is necessary to examine this area more carefully. Therefore, the aim of the current research is to provide a model for the search behavior of consumers in relation to search and experimental goods.

Method: The intended research method is qualitative; In this way, the design of the conceptual model is done by interviewing experts. Sampling in this research is purposeful and selective sampling with maximum diversity. In order to collect data, unstructured in-depth interviews with academic and professional experts were used and 10 experts were used for interviews until theoretical saturation. Research, the main themes or concepts of their talks should be extracted and categorized and the final summary done. The reason for not using a structured interview is the lack of research background and a specific model in the literature, as well as the wide range of research topics. It has been tried to maximize the diversity of the participants, the selected people have different demographic characteristics (age, gender, geographical regions and occupation). Then by referring to them, interviewing and coding their talks, by conducting 10 interviews, the coding of the interviews reached theoretical saturation.

Findings: In order to analyze qualitative data obtained from interviews with experts, structural analysis method is used. Based on the results of interview coding, 219 codes were extracted from interview data analysis. These codes were then grouped into 9 concepts and 7 themes. The concept of antecedents of search behavior was grouped with three themes, moderators of search behavior of a theme, search behavior of a theme, consequences of search behavior of a theme, moderators of purchase of a theme, moderators of post-purchase behavior of a theme, and post-purchase behavior of a theme.

Conclusion:

The results of the research showed that the type of goods (search and experimental goods) affect consumers' search behavior. Also, the data obtained from the interview show that the complexity of the product, the price of the product and the repetition of purchasing the product also affect the search behavior of consumers.

Regarding the moderating variables that play a role in the relationship between the type of product and search behavior. In addition, according to research findings, individual personality, product novelty, brand and site credibility, return policy, loyalty program, social status, values, lifestyle, place of residence, reference groups, celebrity endorser, amount of information and appropriate content about the product, Other people's reviews, brand perception and association in the customer's mind can also play a role as moderating variables and other results, the details of which are presented in the article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • shopping behavior
  • online search behavior
  • experiential goods
  • search goods