نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، مدرس دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
2 استادیار دانشگاه علوم انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
3 دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، سازمان مدیریت صنعتی، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Abstract: In the modern business environments, manufacturers are facing to growing pressure of customer’s requirements in product customization, quality improvement and responding to demand. To maintain the business in this environment, most of organizations are following development of strategic participation with customers and coordination to them; in a way that creates value for them and makes loyal customers. This research aims to consider the literature related to customer loyalty and to provide key and effective factors of customer’s loyalty in suppliers sector of hygienic and health industry in Iran using a fuzzy Delphi method. This research applies fuzzy DEMATEL method for providing a systematic model of the relationships between criteria. The results showed that the key and effective factors are as bellow: the characteristics and the behavior of vendor to customers, the trust to customers, the price of product, the quality and closeness of relationships to customers, the advantages of joint relations, the previous experience of customer for buying and vendor responsiveness. The characteristics and the behavior of vendor to customers and the quality and closeness of relationships to customers are the most effective and the most impressible factors as well.
کلیدواژهها [English]
آقایی،م. (1390). رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره به ارزیابی استراتژی بهینهی نگهداری و تعمیرات، پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
احمدی، ع. (1376). کاربرد روش دلفی در تعیین و اولویت اهداف استراتژیک سازمانها. پنجمین همایش دانشجویی مهندسی صنایع. تهران.
اصغرپور، م. (1377). تصمیمگیریهایچند معیاره، تهران: مؤسسهی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
حافظ نیا، م. (1380). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت.
حمیدیزاده، م.، غمخواری، م. (1388). شناسایی عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان بر اساس مدل سازمانهای پاسخگوی سریع، فصلنامهی پژوهشنامه بازرگانی، (52)، 187- 210.
فتحی واجارگاه، ک. (1381). نیازسنجی آموزشی (الگوها و فنون). تهران: نشرآییژ.