بررسی نقش برند در خرید خودروهای لوکس کشور

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای آینده‌پژوهی، کارشناس ارشد MBA دانشگاه ، ایران

2 دکترای مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه ، ایران

3 کارشناسی ارشد آمار و بیمه، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران

چکیده

در این مقاله برای بررسی بازار خودروهای لوکس کشور، ابتدا روند عرضه- تقاضای خودرو با توجه به ذائقه مشتریان و دیگر عوامل اثرگذار در تصمیم خرید، با کمک منابع کتابخانه‎ای و مصاحبه با متخصصان و نخبگان بررسی شده است. نتایج با الگوی تصمیم‎گیری AHP و نرم‌افزار super decision تحلیل شده است. جهت ایجاد مدل برای پنج خودروی مبنا در کل نوزده عامل مؤثر شناسایی شد (شش مشخصات محصول، چهار محدوده سنی، سه شرایط مشتری، شش روش‌های مؤثر در تبلیغ و معرفی محصولات). سپس با مدل ایجادشده، بازار بالقوه 21 خودروهای لوکس با قیمت به‌نسبت بالا در رنج 40 تا 150 میلیون تومان بررسی شد. نتایج نشان می‎دهد، به‌دلیل تعرفه بالا و تنوع کم محصول وارداتی، خودروهای مونتاژ داخل، با پوشش خدمات گسترده‎تر، تعرفه قطعات پایین‌تر و قیمت مناسب‌تر بازار بهتری دارند. البته اگر درصد قطعات داخلی یا زمان عرضه آنها خیلی زیاد باشد، رشد بازار کمتری دارند. اعتماد مشتریان به برند خودروهای کره نسبت‌به ژاپنی و اروپایی کمتر است ولی به‌علت قیمت مناسب بازار خوبی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Brands in Purchasing Luxury Auto

نویسندگان [English]

  • Majid Balali 1
  • Hashem Aghazadeh 2
  • Somayeh Ahmadi 3
1 Ph.D. Student in Futures study, University of Tehran, Iran
2 Associate Prof. in Management, University of , Iran
چکیده [English]

In this article we will try to investigate the market of luxury auto and for presenting some view of marketing programs, at first review the supply and demand of auto in market of Iran. Then we will recover the taste and behavior of costumers in this segment and list the effective factors in purchase decision and if they attend to the brands or not.  Then with interview with experts using multi criterion decision making method (AHP) and using many text sources, we analyze these factors by “Super Decision” software. At the end with the synthesized model we estimate the whole market with about 21 cars in this segment of market (15K$-60K$).
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auto
  • Purchase Factors
  • AHP
  • Brand
  • Supply and Demand
  • Iran